طراحی و انیمیشن

آموزش و قبول سفارش انواع طراحی و انیمیشن دو بعدی و سه بعدی

طراحی و انیمیشن

آموزش و قبول سفارش انواع طراحی و انیمیشن دو بعدی و سه بعدی

آموزش فلش - کاربرد پنل ها

کاربرد پنل های فلش
پنل ها در فلش دارای امکاناتی برای ویرایش اشیای ایجاد شده می باشند. برای مثال، پنل Properties، ویژگی ها و امکانات ابزار انتخاب شده را به منظور ویرایش اشکال ایجاد شده در اختیار کاربر قرار می دهد. یکی دیگر از پنل هایی که کاربرد بسیار زیادی در فلش دارد، پنل Library‌ یا کتابخانه است. اشیاء و اشکالی که در فلش تبدیل به نماد یا Symbol می شوند، درون این پنل نگهداری می شود. همچنین هر فایلی که قصد داریم در پروژه فلش از آن استفاده کنیم، می توانیم ابتدا وارد این پنل نموده و سپس از آن استفاده نماییم. برای مثال، اگر قصد داریم یک فایل PSD فتوشاپ را وارد محیط فلش کنیم، ابتدا باید آن را وارد پنل کتابخانه کرده و سپس با باز کردن فایل PSD‌ و مشاهده لایه های آن، فایل را در پروژه استفاده کنیم. در شکل زیر پنل کتابخانه و نماد ایجاد شده در آن را مشاهده می کنید. در درس های آینده با نحوه استفاده از این پنل آشنا خواهید شد.
پنل کتابخانه در فلش

پس از آشنایی با محیط برنامه و همچنین معرفی مهمترین قسمت های نرم افزار فلش و کاربرد هر کدام از آنها، اکنون در این فصل شما را با روش رسم اشکال مختلف و ویرایش آنها و همچنین ذخیره سازی سندهای ایجاد شده آشنا می کنیم.

کاربرد پنل های فلش
پنل ها در فلش دارای امکاناتی برای ویرایش اشیای ایجاد شده می باشند. برای مثال، پنل Properties، ویژگی ها و امکانات ابزار انتخاب شده را به منظور ویرایش اشکال ایجاد شده در اختیار کاربر قرار می دهد. یکی دیگر از پنل هایی که کاربرد بسیار زیادی در فلش دارد، پنل Library‌ یا کتابخانه است. اشیاء و اشکالی که در فلش تبدیل به نماد یا Symbol می شوند، درون این پنل نگهداری می شود. همچنین هر فایلی که قصد داریم در پروژه فلش از آن استفاده کنیم، می توانیم ابتدا وارد این پنل نموده و سپس از آن استفاده نماییم. برای مثال، اگر قصد داریم یک فایل PSD فتوشاپ را وارد محیط فلش کنیم، ابتدا باید آن را وارد پنل کتابخانه کرده و سپس با باز کردن فایل PSD‌ و مشاهده لایه های آن، فایل را در پروژه استفاده کنیم. در شکل زیر پنل کتابخانه و نماد ایجاد شده در آن را مشاهده می کنید. در درس های آینده با نحوه استفاده از این پنل آشنا خواهید شد.
پنل کتابخانه در فلش

پس از آشنایی با محیط برنامه و همچنین معرفی مهمترین قسمت های نرم افزار فلش و کاربرد هر کدام از آنها، اکنون در این فصل شما را با روش رسم اشکال مختلف و ویرایش آنها و همچنین ذخیره سازی سندهای ایجاد شده آشنا می کنیم.

اصول مقدماتی شناخت تصویر

به طور کلی تمام تصاویر ایجاد شده در نرم افزارهای گرافیکی به دو نوع وکتور (ترسیمی) و یا بیت مپ (عکس) شناخته می شوند. دانستن تفاوت بین این دو به شما کمک خواهد کرد تا کار را با دانش و درک بهتر انجام دهید.
تصاویر وکتور:
تصاویر وکتور یا ترسیمی، تصاویری هستند که بر اساس خطوط هندسی تعریف می شوند. هنگامی که یک تصویر ترسیمی را ویرایش می کنید، در واقع خصوصیات خطوط و رنگ آن را تغییر می دهید. اندازه تصاویر وکتور را می توان بدون اینکه تغییری در کیفیت آن رخ دهد، تغییر دهید. اشکالی که با ابزارهای مختلف مانند چهارضلعی و دایره در برنامه ای مانند فلش یا ایلاستریتور رسم می شوند، تصاویر وکتور هستند. در شکل زیر، دو شکل ایجاد شده وکتور را در فلش مشاهده می کنید.

تصاویر وکتور در فلش

تصاویر بیت مپ: تصاویر بیت مپ تصاویری هستند که از واحدهای بسیار کوچکی بنام "پیکسل" تشکیل شده اند. هنگامی که اینگونه تصاویر را ویرایش می کنید، در واقع پیکسل های آن را تغییر می دهید. هر چه عکس دارای پیکسل های بیشتری باشد، کیفیت و در نتیجه وضوح عکس بالاتر خواهد بود. عکس های اسکن شده و عکس های دوربین دیجیتال به عنوان تصاویر بیت مپ شناخته می شوند.

ترسیم اشکال در فلش

به طور کلی در فلش می توانید با دو روش اشکال و اشیای مورد نظرتان را توسط ابزار مختلف ایجاد کنید. هر کدام از این دو روش امتیازها و معایب خاص خود را دارند که در ادامه به شرح هر کدام از این دو روش می پردازیم:
Merge Drawing mode (رسم با حالت ترکیبی): این حالت، حالت پیش فرض رسم اشکال در فلش است. در این روش، فلش اشکال روی هم قرار گرفته و با دو رنگ متفاوت را با هم ترکیب و ادغام می کند. هنگامی که در یک لایه شکلی را رسم می کنید و این شکل روی شکل های دیگر قرار می گیرد، فصل مشترک شکل زیر خود را برش می دهد. به عبارتی دیگر،‌ شکل بالایی فقط قسمت پوشیده شده شکل زیر خود را برش می دهد. در این حالت، حاشیه و داخل شکل به عنوان دو شکل جداگانه در نظر گرفته می شود.
در شکل زیر، دایره آبی روی دایره قرمز قرار گرفته و سپس با حرکت دادن دایره آبی، قسمت پوشیده شده دایره قرمز رنگ توسط دایره آبی، برش داده می شود.
ترسیم اشکال در فلش

برای رسم شکل با این روش، ابتدا ابزار مورد نظر را انتخاب کرده و سپس حالت Merge Drawing (حالت ترکیبی) را در جعبه ابزار انتخاب کنید. زمانی که این دکمه در حالت انتخاب نباشد، حالت رسم شکل در حالت Merge Drawing‌ است. سپس مانند تصویر بالا، دو شکل رسم کرده و پس از آن که یکی از دو شکل را روی دیگر قرار می دهید، یکی از شکل ها (شکل بالایی یا شکل زیرین) را با ماوس گرفته و از شکل دیگر جدا کنید.

حالت Merge Drawing در فلش

باید توجه داشته باشید که عمل برش فقط زمانی اعمال می شود که رنگ دو شکل با هم متفاوت باشد. در غیر این صورت زمانی که رنگ دو شکل دقیقاً مانند یکدیگر است، دو شکل با هم ترکیب شده و شکل دیگری را تشکیل می دهند. در شکل زیر، در نتیجه روی هم قرار دادن دو دایره کوچک و بزرگ، یک شکل واحد و ترکیبی بوجود آمده است.

ترسیم شکل در فلش

Object Drawing mode: رسم با این حالت دقیقاً عکس حالت اول است. در این حالت، فلش حاشیه و داخل شکل را به عنوان یک شکل واحد در نظر می گیرد. همچنین هنگامی که یکی از شکل ها را روی دیگری قرار می دهیم، علاوه بر اینکه قسمت پوشیده شده شکل زیر حذف نمی شود، با روی هم قرار دادن دو شکل نیز، شکل واحدی بدست نمی آید. پس از رسم شکل با این حالت، یک چهار ضلعی اطراف شکل ظاهر می شود.

Object Drawing mode در فلش

اکنون شما را با روش کار مهمترین و کاربردی ترین ابزارهای رسم شکل آشنا می کنیم. با رسم شکل توسط این ابزارهای کاربردی می توانید هر شکل منظم یا منتظمی را ایجاد کنید.

منبع:
 http://persiangfx.com/fa/tutorials/flash/basics/usage-of-panels-drowing-shapes-in-flash/
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد