افزودنی های جادویی تبدیل گچ به سیمان

خیلی ها می گویند امکان ندارد …

افزودنی های تبدیل گچ به سیمان

بهترین مهندسین شیمی و عمران جمع شده اند تا جدیدترین افزودنی های صنعت ساختمان را تولید نمایند

امروزه به دلیل مزایای زیاد سیمان این مصالح ساختمانی تبدیل به یکی از پر مصرف ترین مصالح صنعت ساختمان گردیده است. مقاومت بالا، خواص ضد آبی و کارائی سیمان توانسته بر قیمت بالای آن ارجحیت پیدا کند و در مقابل قیمت بسیار ارزان گچ نتوانسته بر معایب آن غالب شود

ما توانسته ایم افزودنی هایی را برای گچ تولید کنیم که خواص گچ را بهبود داده و به خواص  سیمان نزدیک کند.

علاوه بر آن برای بهبود خواص سیمان نیز افزودنی هایی را تولید نموده ایم. همچنین افزودنی هایی را تولید نموده ایم که امکان ساخت انواع چسب پایه گچی و پایه سیمانی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه را جهت اجرای دیوار های هبلکس، بتن سبک CLC ، دیوارگچی و … را می دهد.

------------------------------

***جهت آشنایی با خواص، ویژگی ها، کاربرد و سفارش این افزودنی ها روی لینک محصولات ما کلیک بفرمایید.


** جهت کسب اطلاعات بیشتر یا سفارش این افزودنی با ما تماس بگیرید.

------------------------------

شعار ما: یا کیفیت عالی افزودنی های ما را تجربه کنید یا پولتان را پس بگیرید


این افزودنی ها تولید شرکت مهندسین مشاور کیا عمران با شماره ثبت ۱۶۹۳ – شناسه ملی ۱۴۰۰۰۰۱۲۳۹۷ می باشد.

مقاله ای در مورد گاز دی اکسید کربن

گاز دی اکسید کربن اولین بار در قرن هفدهم توسط شیمیدانی به نام "جان باپتیست " شناسائی شد.

این شیمیدان از اختلاف جرمی که میان ذغال چوب اولیه و خاکستری که از سوختن آن در یک محفظه بسته بدست آمد، متوجه ی حضور جزئی نامرئی ( گاز ) در این فرآیند شد.

جهت آشنایی با گاز دی اکسید کربن روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز دی اکسید کربن

 

گاز هوای خشک یا گاز Z-Air : هوای خشک یا هوای فشرده که به هوای صفر هم مشهور است که با نماد شیمیائی Z-Air هم نمایش داده می شود همان هوایی است که ما در آن نفس می کشیم و زندگی می کنیم فقط با این تقاوت که فشاری بالاتر از فشار جو بر آن وارد شده و بصورت فشرده در آمده است .
گاز اتان در شرایط فشار و دمای استاندارد بصورت گازی بی رنگ ، بی بو ، غیر سمی و بسیار قابل اشتعال است.
گاز سولفور هگزا فلوراید برای اولین بار در سال 1906 میلادی توسط دانشمند فرانسوی آنری مواسان  از کنار هم قرار گرفتن گوگرد و فلوئور کشف شد.  
گاز آمونیاک ، یک ترکیب شیمیائی است که از سه اتم هیدروژن و یک اتم نیتروژن تشکیل شده است . این ترکیب دارای وزن اتمی  17.031 gr/mol است.
• شرکت فاران صنعت در ساخت پالت ها بنا به سفارش مشتریان از سیلندرهای استاندارد ایرانی و یا سیلندرهای درجه یک چینی استفاده می نماید ( کلیه ی مدارک مربوط به آزمون ها و گواهی نامه های سیلندرها بر اساس شماره سیلندر قابل ارائه می باشد)
شیر سیلندر مخلوط های گازی سری G به دلیل وجود گازهای آتش زا می بایست چپ گرد باشد  و برا اساس استاندارد،  ولو DIN1 یا BS4  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
رنگ آمیزی سیلندرهای گاز های کالیبراسیون شرکت فاران صنعت بر اساس استاندارد BOC می باشد
3- بررسی چشمی  داخل سیلندر یا کپسول گاز از نظر خوردگی و زنگ زدگی : در صورتی که میزان زنگ زدگی بالا باشد سیلندر می بایست وارد مرحله ی زنگ زدائی شود که در این مرحله به کمک میله های فولادی مخصوص و توسط یک سیستم مکانیکی زنگ زدائی انجام می شود.
• شیر راست گرد (Right Handed) : این شیرها مخصوص گازهای اینرت و خنثی می باشد.
به اطلاع می رساند شرکت فاران صنعت نماینده ی انحصاری کمپانی بیریستول در ایران است و قادر به تامین مخلوط های گازی ( گاز کالیبراسیون  ) مورد نیاز شما مشتریان عزیز با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت و در کمترین زمان ممکن می باشد.
گاز پنتان گازی بی رنگ و به شدت اشتعال زا است .
چشم انداز تیم فنی شرکت فاران صنعت طی این سال ها همواره تلاش در راستای تامین نیاز مشتریان در داخل از کشور بوده است و در خصوص برخی از مخلوط های گازی پر مصرف در صنعت تا حدود زیادی موفق به رسیدن به نتایج مطلوب در این مهم گردیده است
 یک سری از مخلوط های گازی می باشند که امکان تهیه آنها در داخل کشور فراهم نمی باشد،چه به دلیل عدم وجود متریال این مخلوط ها و چه به دلیل حساسیت بالای آنها،که شرکت فاران صنعت توانایی تامین این گونه مخلوط ها را از معتبرترین برندهای اروپایی و آسیایی دارا می باشد.
شیر سیلندر مخلوط گازی P10 به دلیل وجود گاز آتش زا می بایست چپ گرد می باشد لذا بر اساس استاندارد ولو DIN1 یا BS4  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
اکسیژن مایع معمولاً با عمل تقطیر جزئی هوای مایع به دست می آید.
گاز دی اکسید کربن گازی بیرنگ و بی بو است و دارای طعمی مایل به اسید می باشد ( در صورت استنشاق بدلیل ترکیب شدن با بزاق دهان اسید کربنیک تولید می کند ).
گاز هلیم از نظر کم واکنش پذی بودن بعد از نئون دومین عنصر کم واکنش محسوب می شود به گونه ای که در همه ی شرایط استاندارد بصورت تک اتمی باقی می ماند .
مخلوط های گازی ‏‎50% LEL‎‏ متان در ایر بدلیل استفاده گسترده ای که در سیستم های انتقال گاز دارد معمولا در ‏سیلندر های یکبارمصرف و قابل حمل توسط اپراتور ها مورد استفاده قرار می گیرد که که چندسالی است تیم ‏فنی شرکت فاران صنعت بعنواشن پیشگام در حال تامین میکس فوق الذکر بالاترین کیفیت ممکن در سیلندرهای ‏قابل شارژ 2 لیتری است و بدین ترتیب نیاز کشور را در خصوص خرید خارجی مرتفع کرده است.‏
گاز سولفید هیدروژن همچنین به گاز فاضلاب ، گاز مرداب و گاز ترش نیز معروف است.
شرکت فاران صنعت تامین کننده و وارد کننده ی گاز کالیبراسیون یا مخلوط های گازی یا گاز میکس بصورت درصدی ، ppm پی پی ام و ppb  پی پی بی از معتبرترین برندهای اروپائی و آسیائی می باشد.
گوگرد دی اکسید دارای جرم مولکولی 64.07 gr/mol می باشد.
بدلیل وجود فلوئور که الکترونگاتیوترین عنصر جدول تناوبی است در گاز سولفور هگزا فلوراید، این گاز بعنوان یک عامل مهم و حیاتی در جذب الکترون های آزاد و ایجاد محیطی عایق بسیار پرکاربرد است.
3- فشار خروجی رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) Outlet Pressure : فشار خروجی رگولاتور را مشتری و کارشناسی که قرار است از رگولاتور استفاده نماید بنا به فلویی ( شدت جریان ) که مورد نیازش می باشد، تعیین می کندکه در این صورت بسته به فشار خروجی از رگولاتور ممکن است رگولاتور یک مرحله ای  One Stage مناسب باشد و یا رگولاتور دو مرحله ای Double Stage
گاز Z-Air در صنعت گاز به عنوان یک مخلوط های گازی هم شناخته می شود زیرا از 20.5% اکسیژن و 79.5% نیتروژن تشکیل شده است.

 

 

 

مقاله ای در مورد گاز پنتان

گاز پنتان با فرمول مولکولی  C5H12 پنجمین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید .
گاز پنتان دارای سه ایزومر نرمال پنتان ، ایزوپنتان و نئوپنتان است

جهت آشنایی با گاز پنتان روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز پنتان

 

پروپان معمولا در دمای 43- درجه  سانتی گراد از مایع به گاز تبدیل می شود ، به همین دلیل نگهداری و ذخیره سازی آن بسیار سهل تر از گاز طبیعی می باشد.
این عنصر دارای وزن اتمی 14.0067 kg/mol است.
گاز سولفید هیدروژن بدلیل قدرت حل شوندگی که در آب و روغن دارد ، در آب های سطحی ، زیرزمینی ، محیط های دریائی و  خاک های مرطوب وارد شده و به این ترتیب مسافت های طولانی را طی می نماید.  
2- استاندارد BS یا British Standard : بر اساس این استاندارد شیرها معمولا توپیچ / مادگی / رزوه داخل یا Female می باشند .
شایان ذکر است شرکت فاران صنعت تامین کننده رگولاتور های درااستار DRASTAR کره جنوبی می باشد که این رگولاتورها ( مانومتر ها ) قابلیت استفاده هم بصورت خطی و هم سر سیلندری را دارند.
گاز پروپان در حالت عادی به شکل گاز ولی قابل متراکم شدن به صورت مایع قابل حمل است.
بیشترین حجم گاز آرگونی که در اتمسفر زمین موجود است را گاز آرگون 40 تشکیل می دهد که حاصل واپاشی پتاسیم 40 در جو بر اثر پرتوهای کیهانی تولید شده است.
شایان ذکر است؛ سیلندر های 50 لیتری دارای فشار کاری 200 بار و فشار تست 300 بار می باشند و مابقی سیلندرها دارای فشار کاری 150 بار و فشار تست 250 بار هستند.
گاز سولفور هگزا فلوراید برای اولین بار در سال 1906 میلادی توسط دانشمند فرانسوی آنری مواسان  از کنار هم قرار گرفتن گوگرد و فلوئور کشف شد.  
شیر سیلندر مخلوط های گازی هیدروژن در نیتروژن به دلیل وجود گاز آتش زا می بایست چپ گرد می باشد لذا  بر اساس استاندارد، ولو DIN1 یا BS4  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
رادفورد و توماس رویدز در سال 1907 اثبات کردند که ذره های آلفا همان هسته ی هلیوم می باشند . این دو دانشمند با طیف سنجی گاز جمع آوری شده در اثر نفوذ ذره های آلفا در دیواره ی یک شیشه ی خالی به این نتیجه رسیدند.
گاز هیدروژن سولفید به کمک پر اکسید هیدروژن اکسید می گردد ، به همین دلیل  در فاضلاب ها با افزودن مواد شیمیایی اکسید کننده ، مقدار این گاز کنترل می شود.
واژه نیتروژن از کلمه یونانی nitron به معنی جوش شیرین محلی گرفته شده است که در قرن هفدهم توسط شیمیدان انگلیسی بنام دانیل رادرفورد کشف شد.
گاز سولفید هیدروژن در محیط گرم و مرطوب توسط باکتری های اتوتروف به سولفوریک اسید اکسید می گردد.
با وجود کشف گاز استیلن توسط ادموند دیوی در اویل 1800 میلادی ولی تا اواخر این صده استفاده ی گسترده ای گاز استیلن بعمل نیامده بود.
گاز دی اکسید کربن ماده ای غیر قطبی است و در دمای پایین تر از -78 درجه سانتیگراد متراکم شده و جسم سفید رنگ جامدی به نام یخ خشک ایجاد می کند.
در صورتی که گاز هیدروژن تحت فشارهای فوق العاده بالایی قرار گیرد ، مولکولها ماهیت خود را از دست داده و هیدروژن بصورت فلزی مایع در می آید.
• اجزا تشکیل دهنده سیلندر
به گونه ای که مشتریان گرامی در خصوص مخلوط های گازی LEL متان در ایر و LEL هیدروژن در ایر ( این مخلوط هادتکتورهای گازی بسیار پرکاربرد است ) بدلیل استفاده ی اپراتور از مخلوط های گازی فوق الذکر در سیلندرهای قابل حمل و کوچک ، تا دو سه سال پیش مجبور به خرید از کمپانی های خارجی ، پرداخت مبلغ بالا و تحمل زمان های طولانی جهت تحویل کالا بودند ولی تیم فنی شرکت فاران صنعت با ارائه مخلوط های گازی فوق الذکر و موارد مشابه در سیلندرهای قابل حمل و قابل شارژ با بالاترین کیفیت ممکن و قابل رقابت با برندهای خارجی موفق به جایگزینی مخلوط های گازی داخلی به جای مخلوط های گازی وارداتی گردیده است و استقبال مصرف کنندگان جهت تهیه مخلوط گازی مورد نیاز خود در قالب پکیج ارائه شده توسط تیم فنی شرکت فاران صنعت به جای خرید از کمپانی های خارجی خود گواه این مدعاست.
بدلیل وجود فلوئور که الکترونگاتیوترین عنصر جدول تناوبی است در گاز سولفور هگزا فلوراید، این گاز بعنوان یک عامل مهم و حیاتی در جذب الکترون های آزاد و ایجاد محیطی عایق بسیار پرکاربرد است.
شرکت فاران صنعت جهت آگاهی و اطلاع بیشتر شما مشتریان گرامی جدول مربوط به استانداردهای DIN و BS را به شرح ذیل تقدیم حضور می نماید.
این عنصر دارای وزن اتمی  35.5 gr/mol است.
رنگ آمیزی سیلندر های مخلوط های گازی  یا گاز کالیبراسیون شرکت فاران صنعت بر اساس استاندارد BOC می باشد که بر این اساس بدنه سیلندر ها طوسی روشن و گلوئی بر اساس ترکیبات موجود رنگ آمیزی می شود.
گاز کربن مونوکسید گازی بی رنگ و بی بو ولی قابل اشتعال و سمی است به همین دلیل است که به قاتل نامرئی معروف است.

 

 

 

 

مقاله ای در مورد گاز اکسیژن

کلمه اکسیژن از دو واژه یونانی  Oxus بمعنای اسید و Gennan به معنای تولید گرفته شده است ( البته اکسیژن اسم زیاد مناسبی برای گاز اکسیژن نیست چون خیلی از اسیدها اکسیژن ندارند ).

جهت آشنایی با گاز اکسیژن روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز اکسیژن

 

1- در پالت های فیتینگی با توجه به اینکه بخش منیفولد پالت از قطعات و  اتصالات به هم پیوسته تشکیل شده است در صورت بروز مشکل در هر بخش از منیفولد این اتصالات به راحتی باز شده و قطعه ی آسیب دیده قابل تعویض است، در صورتی که در پالت هایی که قسمت منیفولد آنها از نوع جوشکاری است در صورت بروز مشکل در هر بخش از منیفولد بهترین راهکار تعویض کل منیفولد می باشد( درصورت عدم تعویض می بایست محل آسیب دیده بریده و لوله جایگزین جوشکاری شود که این مسئله علاوه بر زمان بر بودن، احتمال آسیب مجدد پالت بدلیل جوشکاری صورت گرفته را افزایش می دهد. )
جالب این است که در جهان فراوانی آرگون 36 که از محصولات سنتز هسته ای ستاره ای در ابرنواخترهاست بسیار بالاتر از آرگون 40 است.
هلیوم دارای پایین‌ترین نقطه ذوب ( نزدیک به صفر مطلق ) در میان عناصر است و تنها مایعی است که با کاهش دما به جامد تبدیل نمی شود و در فشار استاندارد تا دمای صفر مطلق به حالت مایع باقی می‌ماند ؛ ( تنها با افزایش فشار میی توان آن را به جامد تبدیل نمود. )
این شیمیدان از اختلاف جرمی که میان ذغال چوب اولیه و خاکستری که از سوختن آن در یک محفظه بسته بدست آمد، متوجه ی حضور جزئی نامرئی ( گاز ) در این فرآیند شد.
• اتصالات به کار در پالت ها از جنس استینلس استیل می باشد و شرکت فاران صنعت بنا به سفارش مشتریان قادر به تامین اتصالات درجه یک با برند SLOK کره جنوبی و یا اتصالات درجه یک ایرانی می باشد.
بر این اساس سیلندر مخلوط گازی هیدروژن در نیتروژن دارای بدنه ی طوسی روشن و گلوئی مشکلی ( نماد گاز نیتروژن ) و قرمز ( نماد گاز هیدروژن ) می باشد.
گاز هوای خشک گازی بی بو و بی رنگ و غیر قابل اشتعال است ولی بدلیل داشتن درصد بالائی از اکسیژن در شرایط خاص می تواند منجر به اشتعال شود  وزن مولکلولی هوای خشک  26.0gr/mol  است.
واژه نیتروژن از کلمه یونانی nitron به معنی جوش شیرین محلی گرفته شده است که در قرن هفدهم توسط شیمیدان انگلیسی بنام دانیل رادرفورد کشف شد.
برای درجه حرارتهای پائین باید توجه شود که دانسیته گاز به حدی نباشد که در شرایط سرد سبب مایع شدن گاز گردد.
شیر سیلندر مخلوط های گازی سری G به دلیل وجود گازهای آتش زا می بایست چپ گرد باشد  و برا اساس استاندارد،  ولو DIN1 یا BS4  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
گاز هلیوم گازی بی بو، بی رنگ، بی مزه، غیرسمّی و خنثی است .
گاز پروپان معمولاً از محصولات چاه‌های نفت است . از اختلاط ۱۰ تا ۵۰ درصد از این گاز با گاز بوتان ، گاز مایع حاصل می‌شود.
•  سیلندر ها از لحاظ ساختار دو دسته می باشند.
شایان ذکر است، نحوه ی کار این چرخه های تبریدی برپایه ی تغییر فازهای پیاپی بین مایع و گاز استوار می باشد.
گاز هلیوم دارای وزن اتمی  4.002602 gr/mol است.
گاز اکسیژن در سال 1771 همزمان و در تحقیقاتی کاملا جداگانه توسط  " ویلهام شیله " دانشمند سوئدی و " جوزف پرستیلی " دانشمند انگلیسی کشف شد  ( شیله در ابتدا اکسیژن را هوای آتشین نامید چون مواد به خوبی در آن می سوختند ).
شایان ذکر است؛ سیلندر های 50 لیتری دارای فشار کاری 200 بار و فشار تست 300 بار می باشند و مابقی سیلندرها دارای فشار کاری 150 بار و فشار تست 250 بار هستند.
• متریال بکار رفته در ساخت استراکچر پالت ها بسته به ابعاد پالت از پروفیل 60 ، پروفیل 70 و ناودانی 12 می باشد.
گاز نیتروژن یا ازت کوچکترین عضو از گروه پانزدهم جدول تناوبی است که نماد آن N  و عدد اتمی آن ۷ است. گاز نیتروژن معمولاً به صورت یک گاز غیر فلزی، دو اتمی، بی اثر، بی رنگ، بی مزه و بی بو است که ۷۸% جو زمین را در بر گرفته و عنصر اصلی در بافتهای زنده است.

 

 

 

مقاله ای در مورد گاز استیلن

گاز استیلن یا اتین که کوچکترین عضو از خانواده ی آلکین هاست دارای فرمول مولکولی C2H2 است که در آن دو اتم کربن بوسیله ی یک پیوند سه گانه به هم متصل شده اند به همین خاطر استیلن جزء ترکیبات غیراشباع به شمار می آید.

جهت آشنایی با گاز استیلن روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز استیلن

 

دمای ذوب و جوش هلیوم در میان دیگر عنصرها بسیار پایین است به همین دلیل در دمای اتاق و البته در بیشتر موارد به صورت گازی است مگر شرایط بسیار ویژه‌ای بر آن گذرانده شود
 یک سری از مخلوط های گازی می باشند که امکان تهیه آنها در داخل کشور فراهم نمی باشد،چه به دلیل عدم وجود متریال این مخلوط ها و چه به دلیل حساسیت بالای آنها،که شرکت فاران صنعت توانایی تامین این گونه مخلوط ها را از معتبرترین برندهای اروپایی و آسیایی دارا می باشد.
گاز هوای خشک گازی بی بو و بی رنگ و غیر قابل اشتعال است ولی بدلیل داشتن درصد بالائی از اکسیژن در شرایط خاص می تواند منجر به اشتعال شود  وزن مولکلولی هوای خشک  26.0gr/mol  است.
شایان ذکر است گاز نرمال بوتان را با اضافه کردن اتیل مرکاپتان بو دار می کنند ( بوئی شبیه تخم مرغ گندیده ) تا هنگام حمل و نقل در صورت نشتی به سرعت قابل تشخیص باشد.
بخش عمده ای از مخلوط های گازی مورد نیاز در صنایع مختلف در داخل و توسط تیم فنی شرکت فاران صنعت با نهایت دقت و حساسیت و به روش گرویمتری ( وزنی ) و انجام عملیات همگن سازی  تهیه می گردد.
شایان ذکر است گاز سولفور دی اکسید در شرایط متعارفی ( فشار یک اتمسفر و دمای محیط ) بی رنگ می باشد ولی در هوا بخارات سفیدی تولید می کند که بوئی فوق العاده زننده و خفه کننده دارد.
هنری کاوندیش "فیزیکدان انگلیسی" در سال 1776 برای اولین بار این عنصر را به عنوان یک ماده مستقل شناخت و نام هیدروژن توسط آنتونی لاوازیه "دانشمند فرانسوی" برای این عنصر انتخاب شد.
کلاهک نقش بسیار مهمی در حفاظت از شیر سیلندر و در نتیجه جلوگیری از خطرات احتمالی ایفا می کند و از الزامات مهم در  جهت جابجائی و حمل نقل سیلندرها، داشتن کلاهک می باشد بطوری که تیم کنترل کیفیت شرکت فاران صنعت در صورتی که سیلندری فاقد کلاهک باشد اجازه ی تخلیه و بارگیری را صادر نمی کند.
شرکت فاران صنعت توانائی تامین مخلوط گازی تنفسی یا میکس تنفسی مورد نیاز مشتریان را در سیلندر های یک لیتری تا 50 لیتری و با فشار 120 تا 150 بار دارد.
2. مخلوط های  گازی وارداتی
اکسیژن کوچکترین عضو از گروه شانزدهم جدول تناوبی است که با نماد شیمیائی O و عدد اتمی 8 نشان داده شده است.
جرم مولکولی ایزو بوتان  58.12gr/mol  است.
گاز پنتان با فرمول مولکولی  C5H12 پنجمین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید .
1. سیلندر های یکپارچه ( بدون درز ) : این سیلندرها از یک قطعه ورق یک تکه تهیه شده و هیج گونه جوش و برشی در بدنه آن ها مشاهده نمی شود.
برای درجه حرارتهای پائین باید توجه شود که دانسیته گاز به حدی نباشد که در شرایط سرد سبب مایع شدن گاز گردد.
گاز نیتروس اکساید بدلیل حس سرخوشی که ناشی از استنشاق گاز نیتروس اکساید می باشد به گاز خنده معروف است.
تیم فنی و مهندسی شرکت فاران صنعت ضمن توجه به استاندارد جهانی BS EN13769    از استانداردهای مدون شده در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی  ایران به شماره های    ISIRI 13114 ( سیلندر های گاز - مجموعه های سیلندر- طراحی ،  ساخت، آزمون و بازرسی ) ،ISIRI 7566  ( سیلندر های گاز - جابجایی ایمن - آیین کار) و ISIRI6792 (بازرسی و آزمون دوره ای سیلند رهای فولادی بدون درز)نیز در تهیه و آماده سازی پالت های سیلندری استفاده کرده و پک هائی کاملا استاندارد و با رعایت تمامی اصول  ایمنی به مشتریان خود ارائه می نماید
گاز دی اکسید کربن اولین بار در قرن هفدهم توسط شیمیدانی به نام "جان باپتیست " شناسائی شد.
توجه: گازهای مایع شونده، قابلیت شارژ در سیلندرهای یکپارچه را هم دارند و برخی از این گاز ها مثل پروپان ، دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد در این سیلندرها شارژ می شوند اما عکس این قضیه صادق نمی باشد و نمی توان گازهایی که فشار بالایی دارند را  در سیلندرهای درزدار شارژ کرد.
 مطابق استاندارد ، مقدار مجاز نشتی گاز سولفور هگزا فلوراید کمتر از یک درصد در سال می باشد.
3-  در پالت های فیتینگی اتصالات در مقابل نوسانات فشاری و لرزش های ناشی از این مهم و همچنین ارتعاشات وارد شده به پالت ها در هنگام جابه جایی مقاوم تر بوده و کمتر دچار نشتی و مشکل می گردند. ( شایان ذکر است در پالت های فیتینگی درصورت بروز هرگونه نشتی و مشکلی براثر عوامل فوق الذکر با یک آچارکشی ساده می توان مساله را رفع نمود، درصورتی که اگر پالت از نوع جوشی باشد می بایست پالت وارد پروسه  جوشکاری آرگون شود که این مساله علاوه بر زمانبر بودن در صورتی که اپراتور جوشکار تجربه لازم را نداشته باشد و جوشکاری غیر اصولی انجام گردد موجب تشدید نشتی می گردد. )
ب‌. سال ساخت سیلندر ( بر اساس سال و ماه میلادی )

 

 

 

مقاله ای در مورد گاز اتیلن

اتیلن اولین عضو از خانواده ی آلکین هاست که نام آیوپاک آن اتن می باشد  و دارای فرمول شیمیائی C2H4 می باشد که در آن دو اتم کربن با یک پیوند دوگانه به هم متصل می باشند لذا ساده ترین هیدروکربن غیر اشباع هم به شمار می آید.

جهت آشنایی با گاز اتیلن روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز اتیلن

 

گاز سولفور هگزا فلوراید برای اولین بار در سال 1906 میلادی توسط دانشمند فرانسوی آنری مواسان  از کنار هم قرار گرفتن گوگرد و فلوئور کشف شد.  
بخش عمده ای از مخلوط های گازی مورد نیاز در صنایع مختلف در داخل و توسط تیم فنی شرکت فاران صنعت با نهایت دقت و حساسیت و به روش گرویمتری ( وزنی ) و انجام عملیات همگن سازی  تهیه می گردد.
گاز بوتان در حالت مایع سبکتر از آب و در حالت گازی سنگین تر از هوا می باشد.
کلاهک نقش بسیار مهمی در حفاظت از شیر سیلندر و در نتیجه جلوگیری از خطرات احتمالی ایفا می کند و از الزامات مهم در  جهت جابجائی و حمل نقل سیلندرها، داشتن کلاهک می باشد بطوری که تیم کنترل کیفیت شرکت فاران صنعت در صورتی که سیلندری فاقد کلاهک باشد اجازه ی تخلیه و بارگیری را صادر نمی کند.
بدلیل وجود فلوئور که الکترونگاتیوترین عنصر جدول تناوبی است در گاز سولفور هگزا فلوراید، این گاز بعنوان یک عامل مهم و حیاتی در جذب الکترون های آزاد و ایجاد محیطی عایق بسیار پرکاربرد است.
از آنجائی که گاز آرگون جزء گازهای نجیب است هیچ ترکیبی از آن بصورت طبیعی وجود ندارد.
شرکت فاران صنعت جهت تعامل بیشتر با مشتریان و آسایش و راحتی مصرف کنندگان حاضر به تعویض سیلندر های پر با سیلندر های خالی مشتریان و هم چنین شارژ در سیلندر های آن ها می باشد.
دمای ذوب و جوش هلیوم در میان دیگر عنصرها بسیار پایین است به همین دلیل در دمای اتاق و البته در بیشتر موارد به صورت گازی است مگر شرایط بسیار ویژه‌ای بر آن گذرانده شود
گاز اتان نیز مانند سایر هیدروکربن ها بسیار احتراق پذیر است .
لذا در صورتی که انسان در معرض گاز کربن مونوکسید باشد بسرعت جایگزین اکسیژن در خون و در نهایت مرگ می شود.
اطلاعات حک شده بر روی گلویی سیلندر شامل :
گاز پنتان از اجزای اصلی بعضی از سوخت ها به شمار می رود .
شیر سیلندر مخلوط های گازی سری G به دلیل وجود گازهای آتش زا می بایست چپ گرد باشد  و برا اساس استاندارد،  ولو DIN1 یا BS4  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
سیلندرها بر اساس گازی که در بر می گیرند دارای شیر راست گرد و یا شیر چپ گرد می باشند .
گاز کربن مونوکسید گازی بی رنگ و بی بو ولی قابل اشتعال و سمی است به همین دلیل است که به قاتل نامرئی معروف است.
گاز نرمال بوتان در حالت مایع سبکتر از آب و در حالت گازی سنگین تر از هوا می باشد.
گاز هوای خشک یا گاز Z-Air : هوای خشک یا هوای فشرده که به هوای صفر هم مشهور است که با نماد شیمیائی Z-Air هم نمایش داده می شود همان هوایی است که ما در آن نفس می کشیم و زندگی می کنیم فقط با این تقاوت که فشاری بالاتر از فشار جو بر آن وارد شده و بصورت فشرده در آمده است .
شیر سیلندر گاز کالیبراسیون لیزر ( میکس لیزر ) به دلیل وجود ترکیبات بی اثر راست گرد می باشد و برا اساس استاندارد ولو DIN6 یا BS3  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
در صورتی که گاز مورد استفاده گازی خورنده باشد می بایست رگولاتور استینلس استیل بکار گرفته شود. برای گاز های غیر خورنده فارغ از آتش زا و  بی اثر بودن گاز رگولاتور برنجی و یا برنجی با روکش کروم مناسب می باشد.
به استحضار می رساند، شرکت فاران صنعت توانایی تامین این گونه مخلوط ها را  از معتبرترین برندهای اروپایی و آسیایی دارا می باشد.

 

 

مقاله ای در مورد گاز اتان

گاز اتان اولین بار در سال 1834 توسط مایکل فارادی زمانی که یک محلول پتاسیم استات را الکترولیز می کرد ، کشف شد ، نام اتان مشتق شده از “اتر” به معنای هوای بالا می باشد.

جهت آشنایی با گاز اتان روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز اتان

 


شیر سیلندر مخلوط گازی fuel به دلیل وجود گاز آتش زا می بایست چپ گرد می باشد لذا  بر اساس استاندارد ولو DIN1 یا BS4  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
مخلوط های گازی از ترکیب دو یا چند گاز با هم تشکیل شده است.
گاز متان اولین عضو از خانواده ی آلکان هاست که از ترکیب کربن و هیدروژن تشکیل شده است و دارای فرمول شیمیایی  CH4 است. متان یکی از رایج ترین گازها بر روی زمین است. متان همانطور که  بعنوان یکی از منابع ارزشمند در تولید انرژی محسوب می شود  می تواند به طور بالقوه در اکوسیستم شکننده زمین بسیار ویران کننده باشد. حجم عمده ی  متان طبیعی تولید شده تقریبا نزدیک به 40% متان در تالاب ها و اقیانوس ها موجود است به همین دلیل گاهی اوقات آن را گاز باتلاق می نامند .
جرم مولکولی ایزو بوتان  58.12gr/mol  است.
1- در پالت های فیتینگی با توجه به اینکه بخش منیفولد پالت از قطعات و  اتصالات به هم پیوسته تشکیل شده است در صورت بروز مشکل در هر بخش از منیفولد این اتصالات به راحتی باز شده و قطعه ی آسیب دیده قابل تعویض است، در صورتی که در پالت هایی که قسمت منیفولد آنها از نوع جوشکاری است در صورت بروز مشکل در هر بخش از منیفولد بهترین راهکار تعویض کل منیفولد می باشد( درصورت عدم تعویض می بایست محل آسیب دیده بریده و لوله جایگزین جوشکاری شود که این مسئله علاوه بر زمان بر بودن، احتمال آسیب مجدد پالت بدلیل جوشکاری صورت گرفته را افزایش می دهد. )
3. سیلندر های استینلس استیل (S.S) : این سیلندرها مخصوص گاز های است که دارای خورندگی و واکنش پذیری بالا می باشند، است.
گاز کلر چگالی بیشتری نسبت به هوا دارد در نتیجه به سطح زمین نزدیک تر است .
گاز دی اکسید کربن گازی بیرنگ و بی بو است و دارای طعمی مایل به اسید می باشد ( در صورت استنشاق بدلیل ترکیب شدن با بزاق دهان اسید کربنیک تولید می کند ).
این سیلندرها در حجم های  2،5،10،20،40،50 لیتری موجود می باشند.
گاز اکسیژن ، گازی بی بو، بی رنگ، غیرسمی و خنثی است .
1- شیرهای برنجی : در گازهای غیرخورنده فارغ از آتش زا و یا بی اثر بودن گاز از شیرهای برنجی استفاده می شود ( البته بسته به نوع مشتری و و بنا به درخواست ایشان شیرهای برنجی با روکش کروم نیز قابل ارائه می باشد)
ت‌. فشار کاری سیلندر(  work  pressure) W.P
گاز متان در سال 1778 توسط فیزیکدان ایتالیایی آلساندرو ولتا کشف شد. این گاز در طبیعت از تجزیه و پوسیده شدن مواد آلی به ویژه فساد گیاهان در مرداب‌ها حاصل می‌شود، به همین جهت متان را « گاز مرداب‌ » نیز می‌نامند. گاز متان که ساده ترین هیدروکربن اشباع شده به شمار می رود ، در شرایط استاندارد دما و فشار ، بی بو و بی‌رنگ و نافذتر و سبک‌تر از هوا است .
ب‌. سال ساخت سیلندر ( بر اساس سال و ماه میلادی )
این عنصر دارای وزن اتمی  35.5 gr/mol است.
از اختلاط 50 تا 90 درصد این گاز با گاز پروپان، گاز مایع ( LPG )به دست می آید.
در سال 1844 هوراس ولز با توجه به اینکه قرارگرفتن در معرض گاز نیتروس اکساید منجر به کاهش توانائی های سمعی و بصری و مهارت های حرکتی فرد در کوتاه مدت می شود به اثر ضد درد بودن گاز نیتروس اکساید در عمل های جراحی و پزشکی پی برد.
بیشترین حجم گاز آرگونی که در اتمسفر زمین موجود است را گاز آرگون 40 تشکیل می دهد که حاصل واپاشی پتاسیم 40 در جو بر اثر پرتوهای کیهانی تولید شده است.
شرکت فاران صنعت توانائی تامین مخلوط گازی هیدروژن در نیتروژن مورد نیاز مشتریان را در سیلندرهای یک لیتری تا 50 لیتری و با فشار 120 تا 150 بار دارد.
5-    خشک کردن سیلندر یا کپسول گاز و انجام رنگ آمیزی : پس از اتمام آزمون هیدرواستاتیک ، سیلندرها در کوره ه ای تا یک دمای مشخص و کنترل شده گرم می شوند تا کاملا خشک و عاری از رطوبت شوند سپس شیر سیلندرها بسته شده و اگر بدنه ی سیلندری نیاز به زنگ زدایی داشته باشد در این مرحله انجام می شود و سپس سیلندر وارد مرحله ی شارژ شده و در پایان پس از تست فشار و نشتی وارد پروسه ی رنگ آمیزی می شود.

 

 

 

مقاله ای در مورد گاز آرگون

گاز آرگون بدلیل عدم فعالیت شیمیائی و بی اثر بودن از واژه‌ای یونانی به معنای تنبل یا غیرفعال گرفته شده‌است.
گاز آرگون سومین عضو از خانواده گازهای نجیب ( بی اثر ) در جدول تناوبی است که با فرمول شیمیایی AR و عدد اتمی 18 نشان داده شده است.

جهت آشنایی با گاز آرگون روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز آرگون

 

با وجود کشف گاز استیلن توسط ادموند دیوی در اویل 1800 میلادی ولی تا اواخر این صده استفاده ی گسترده ای گاز استیلن بعمل نیامده بود.
ث‌. فشار تست سیلندر( Test  pressure ) T.P
مخلوط های گازی از ترکیب دو یا چند گاز با هم تشکیل شده است.
2-  در پالت های فیتینگی کلیه اتصالات و قطعات بصورت فورچ تولید می شود ( قطعات تولید شده به این روش از استحکام و مقاومت بالاتری در برابر فشارهای بالا و خوردگی برخوردار می باشد ).
گاز دی اکسید کربن سنگین تر از هوا می باشد و همیشه در بالای محیطی که ایجاد می شود پخش می گردد.
این اختلاف و تضادی که میان مبردها وجود دارد انتخاب آن ها را برای مصرف کنندگان مشکل کرده است و آنها می بایست  همواره در چالش انتخاب بین حفظ محیط زیست و جلوگیری از گرم شدن آن و احتمال اشتعال و به خطر افتادن سلامتی شان یکی را انتخاب کنند.
گاز گوگردی دی اکسید یا گاز سولفور دی اکسید با فرمول مولکولی SO2 گازی است بی رنگ ، سمی و غیر قابل اشتعال است.
شایان ذکر است شرکت فاران صنعت جهت اطمینان خاطر بیشتر مشتریان حاضر به ارائه مخلوط های گازی درخواستی ایشان به همراه آنالیز شرکت ثالث می باشد.
تیم فنی شرکت فاران صنعت مخلوط گازی  P10 یا میکس P10 درخواستی مشتریان را با استفاده از روش گراویمتری (وزنی) و به کمک گازهای خلوص بالا ( گاز متان وارداتی  گرید 4.8 و گاز آرگون وارداتی گرید 5.5) تهیه می نماید.
با اطلاع می رساند برخی دیگر از گاز ها در صنعت قابلیت استفاده  بعنوان گاز مبرد را دارند از جمله گاز آمونیاک ، گاز گوگرد دی اکسید و هالوکربن هایی که فاقد ترکیبات هالوژنه باشند مثل گاز پروپان و بوتان .
ادوارد فرانکلن "شیمیست انگلیسی" این عنصر را هلیوس نامگذاری کرد و چون انتظار می رفت فلز باشد به آن پسوند ium- داد. ( بعدها با وجود مشخص شدن این نکته که گاز هلیوم یک عنصری غیر فلزی است اما نام آن تغییر نکرد ).
• شیر چپ گرد (Left Handed) : این شیر مخصوص گازهای آتش زا و خطرناک می باشد.
الف) BS3 : این شماره استادارد مخصوص گازهای اینرت و خنثی مثل هلیوم ، نیتروژن و آرگون می باشد .این نوع ولو راست گرد بوده و دارای قطر 5/8" می باشد.
شرکت فاران صنعت توانائی تامین گاز کالیبراسیون لیزر ( میکس لیزر ) مورد نیاز مشتریان را در سیلندرهای یک لیتری تا 50 لیتری و با فشار 120 تا 150 بار دارد.
در صورتی که گاز هیدروژن تحت فشارهای فوق العاده بالایی قرار گیرد ، مولکولها ماهیت خود را از دست داده و هیدروژن بصورت فلزی مایع در می آید.
همچنین از گاز پنتان بعنوان حلال در صنعت استفاده می شود.
عنصر اکسیژن دارای وزن اتمی 15.9994 gr/mol است.
گاز ایزوبوتان یا گاز متیل پروپان با فرمول مولکولی  ISO-C4H10 چهارمین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید که در آن سه کربن بصورت خطی و یکی از کربن ها به صورت شاخه دار به کربن شماره 2  وصل می باشد.
در سال 1844 هوراس ولز با توجه به اینکه قرارگرفتن در معرض گاز نیتروس اکساید منجر به کاهش توانائی های سمعی و بصری و مهارت های حرکتی فرد در کوتاه مدت می شود به اثر ضد درد بودن گاز نیتروس اکساید در عمل های جراحی و پزشکی پی برد.
شایان ذکر است؛ سیلندر های 50 لیتری دارای فشار کاری 200 بار و فشار تست 300 بار می باشند و مابقی سیلندرها دارای فشار کاری 150 بار و فشار تست 250 بار هستند.
3. سیلندر های استینلس استیل (S.S) : این سیلندرها مخصوص گاز های است که دارای خورندگی و واکنش پذیری بالا می باشند، است.
1. سیلندر های یکپارچه ( بدون درز ) : این سیلندرها از یک قطعه ورق یک تکه تهیه شده و هیج گونه جوش و برشی در بدنه آن ها مشاهده نمی شود.

 

 

 

مقاله ای در مورد گاز هوای خشک یا گاز Z-Air

گاز هوای خشک یا گاز Z-Air : هوای خشک یا هوای فشرده که به هوای صفر هم مشهور است که با نماد شیمیائی Z-Air هم نمایش داده می شود همان هوایی است که ما در آن نفس می کشیم و زندگی می کنیم فقط با این تقاوت که فشاری بالاتر از فشار جو بر آن وارد شده و بصورت فشرده در آمده است .

جهت آشنایی با گاز هوای خشک یا گاز Z-Air روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز هوای خشک یا گاز Z-Air

 

همچنین شرکت فاران صنعت بسته به نیاز مشتریان گاز هلیوکس را در قالب پالت های 4 تایی، 9  تایی ،12 تائی ، 16 تائی ، 20 تائی ، 25 تائی و 36 تائی ارائه می نماید.
• اتصالات به کار در پالت ها از جنس استینلس استیل می باشد و شرکت فاران صنعت بنا به سفارش مشتریان قادر به تامین اتصالات درجه یک با برند SLOK کره جنوبی و یا اتصالات درجه یک ایرانی می باشد.
آمونیاک گازی است بی رنگ ، قابل اشتعال و با مزه ای فوق العاده تند و زننده که استنشاق آن در یک غلظت قابل توجه سبب جاری شدن اشک و در نهایت خفگی می گردد.
در سال 1908 فیزیکدان هلندی هایک موفق شد  با رساندن دمای هلیوم به زیر یک کلوین هلیوم مایع تولید کند اما با توجه به اینکه هلیوم فاقد نقطه ی سه گانه ( دمائی که در آن هر سه فاز جامد ، مایع و گاز با هم در تعادل باشند ) است امکان ایجاد هلیوم جامد با کاهش دما میسر نمی باشد مگر با افزایش فشار که در سال 1926 ویلیام کیزوم با افزایش فشار بر یک سانتی متر مکعب هلیوم آن را به جامد تبدیل کرد.
گاز دی اکسید کربن حاضر در اتمسفر در نقش یک سپر حرارتی برای زمین کار میکند و با اثر گلخانهای طبیعی خود، از سرما در زمین جلوگیری می کند. 
این اختلاف و تضادی که میان مبردها وجود دارد انتخاب آن ها را برای مصرف کنندگان مشکل کرده است و آنها می بایست  همواره در چالش انتخاب بین حفظ محیط زیست و جلوگیری از گرم شدن آن و احتمال اشتعال و به خطر افتادن سلامتی شان یکی را انتخاب کنند.
گاز سولفید هیدروژن همچنین به گاز فاضلاب ، گاز مرداب و گاز ترش نیز معروف است.
بر این اساس سیلندر گاز کالیبراسیون لیزر ( میکس لیزر ) دارای بدنه ی طوسی روشن و گلوئی مشکی ( نماد گازنیتروژن ) ، قهوه ای ( نماد گاز هلیوم ) و طوسی سیر ( نماد گاز دی اکسید کربن ) می باشد.
در خصوص شیرهای سر سیلندری سه استاندارد جهانی شناخته شده و مطرح  وجود دارد که دو مورد و فقط شماره های محدودی از آن ها بیشترین کاربرد را در ایران دارد و شرکت فاران صنعت در راستای حمایت از شما مصرف کنندگان گرامی و همچنین رعایت قوانین و اصوال ایمنی شیر های سر سیلندر اقدام به پیاده سازی این استانداردها و آگاهی هرچه بیشتر مشتریان خود نموده است.
3. شیر سیلندر گاز
گاز استیلن یا اتین که کوچکترین عضو از خانواده ی آلکین هاست دارای فرمول مولکولی C2H2 است که در آن دو اتم کربن بوسیله ی یک پیوند سه گانه به هم متصل شده اند به همین خاطر استیلن جزء ترکیبات غیراشباع به شمار می آید.
P10: 10% Methane (CH4) in Argon (AR) Balance
4- نحوه ی استفاده از رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) : رگولاتورها بنا به نحوه ی استفاده به رگولاتور های خطی یعنی رگولاتور هایی که در مسیرهای لاین کشی و خط کشی شده استفاده می شوند و رگولاتور های سر سیلندری یعنی رگولاتور هایی که مستقیم بر سر سیلندرها تعبیه می شوند تقسیم می گردند
کلمه اکسیژن از دو واژه یونانی  Oxus بمعنای اسید و Gennan به معنای تولید گرفته شده است ( البته اکسیژن اسم زیاد مناسبی برای گاز اکسیژن نیست چون خیلی از اسیدها اکسیژن ندارند ).
 یک سری از مخلوط های گازی می باشند که امکان تهیه آنها در داخل کشور فراهم نمی باشد،چه به دلیل عدم وجود متریال این مخلوط ها و چه به دلیل حساسیت بالای آنها،که شرکت فاران صنعت توانایی تامین این گونه مخلوط ها را از معتبرترین برندهای اروپایی و آسیایی دارا می باشد.
گاز هلیوم یا گاز هلیم : واژه هلیوم (هلیم (Helium) ) از واژه یونانی هلیوس به معنای «خدای  خورشید» گرفته شده‌است که در خورشید گرفتگی سال 1868 بطور همزمان توسط  پیئر جانسن "شیمیدان فرانسوی"  و نورمن لوکئیر "شیمیدان انگلیسی" با مشاهده طیف ناشناخته ای با خط زرد در طیف سنجی نور خورشید کشف شد.
توجه: گازهای مایع شونده، قابلیت شارژ در سیلندرهای یکپارچه را هم دارند و برخی از این گاز ها مثل پروپان ، دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد در این سیلندرها شارژ می شوند اما عکس این قضیه صادق نمی باشد و نمی توان گازهایی که فشار بالایی دارند را  در سیلندرهای درزدار شارژ کرد.
گاز کربن مونوکسید معمولا بصورت خالص و  ترکیب با گازهای دیگر در قالب مخلوط گازی در آزمایشگاه های تحقیقاتی استفاده می شود. ( مخلوط کربن مونوکسید و گاز نیتروژن یک گاز اصلی در واحد فرآیند پتروشیمی ها می باشد )
• این پالت ها در ابعاد 2 تائی ، 4 تائی ، 6 تائی ، 9 تائی ، 12 تائی ، 16 تائی ، 20 تائی ، 25 تائی ، 30 تائی و 36 تائی قابل تامین می باشد.
گازهائی مثل آمونیاک ، گوگرد دی اکسید ، پروپان و بوتان بر خلاف CFC ها و HCFC ها بی اثر و خنثی نمی باشند و در صورت نشت از دستگاه ها سمی و اشتعال پذیر هستند.  
شرکت فاران صنعت توانایی تهیه انواع مخلوط های گازی درصدی و  PPM را در انواع مختلف سیلندرها  از یک لیتر تا 50 لیتر دارا می باشد.

 

 

مقاله ای در مورد کپسول گاز -  سیلندر گاز

ظروف محتوی گازها به سیلندر گاز یا کپسول گاز مشهور می باشند.
•  سیلندر ها از لحاظ ساختار دو دسته می باشند.

1. سیلندر های یکپارچه ( بدون درز ) : این سیلندرها از یک قطعه ورق یک تکه تهیه شده و هیج گونه جوش و برشی در بدنه آن ها مشاهده نمی شود.

جهت آشنایی با کپسول گاز -  سیلندر گاز روی لینک زیر کلیک نمایید:

کپسول گاز -  سیلندر گاز

 

اتیلن می تواند در دماهای خاصی به شکل جامد یا مایع هم وجود داشته باشد اما اغلب بصورت گاز است .
گاز سولفور هگزا فلوراید دارای وزن مولکولی   146.06 gr/mol است که تقریبا 5 برابر سنگین تر از هواست.
کلر وقتی سرد شود و تحت فشار قرار گیرد تبدیل به مایع می شود که حمل و نقل و ذخیره سازی آن را آسان تر می کند اما اگر آزاد شود دوباره به شکل گازی تبدیل می شود که به سرعت در اطراف زمین پخش می شود.
با توجه به اینکه انتشار متان از انقلاب صنعتی ۱۰۰سال پیش دو برابر شده است دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که افزایش انتشار متان با بالا رفتن درجه حرارت زمین رابطه ی مستقیم دارد.
شیر سیلندر گاز کالیبراسیون تنفسی ( میکس تنفسی ) یا همان گاز هلیوکس به دلیل وجود ترکیبات بی اثر راست گرد می باشد و بر اساس استاندارد،  ولو DIN6 یا BS3  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
برای درجه حرارتهای پائین باید توجه شود که دانسیته گاز به حدی نباشد که در شرایط سرد سبب مایع شدن گاز گردد.
گاز هلیوم دارای وزن اتمی  4.002602 gr/mol است.
شرکت فاران صنعت توانائی تامین مخلوط های گازی LEL هیدروژن در ایر مورد نیاز مشتریان را در سیلندرهای یک لیتری تا 50 لیتری و با فشار 120 تا 150 بار دارد.
نیتروژن -۱۴در اثر عمل همجوشی هسته‌ای در ستارگان، تولید می‌گردد. گاز نیتروژن از ترکیبات عمده ضایعات حیوانی ( مانند چلغوز، فضله ی مرغان و پرندگان یا کود ) بوده و معمولاً به صورت اوره، اسید اوریک و ترکیباتی از محصولات نیتروژنی یافت می‌شود.
به دلیل یکپارجه بودن این سیلندرها بسته به گنجایش آبی، قابلیت تحمل فشار کاری تا 200 بار و فشار تست تا 300 بار را دارا می باشند.
مخلوط های گازی از ترکیب دو یا چند گاز با هم تشکیل شده است.
گاز هوای خشک گازی بی بو و بی رنگ و غیر قابل اشتعال است ولی بدلیل داشتن درصد بالائی از اکسیژن در شرایط خاص می تواند منجر به اشتعال شود  وزن مولکلولی هوای خشک  26.0gr/mol  است.
ظروف محتوی گازها به سیلندر گاز یا کپسول گاز مشهور می باشند.
‎ Mix Gas: 5%LEL (2.5% CH4) Methanen in Z-Air Balance ‎
اطلاعات حک شده بر روی گلویی سیلندر شامل :
گاز هوای خشک یا گاز Z-Air : هوای خشک یا هوای فشرده که به هوای صفر هم مشهور است که با نماد شیمیائی Z-Air هم نمایش داده می شود همان هوایی است که ما در آن نفس می کشیم و زندگی می کنیم فقط با این تقاوت که فشاری بالاتر از فشار جو بر آن وارد شده و بصورت فشرده در آمده است .
هیدروژن در زبان فرانسه به معنی سازنده آب ( آبزا ) می باشد و از واژه یونانی hudôr یعنی "آب" و gennen یعنی "تولید کننده" گرفته شده است.
گاز هلیوم  کوچکترین عضو خانواده گازهای نجیب ( بی اثر) در جدول تناوبی است که با فرمول شیمیایی He و عدد اتمی ۲ نشان داده شده است.
گاز سولفید هیدروژن یا هیدروژن سولفوره با فرمول مولکولی H2S که به اسید سولفیدریک یا هیدروسولفوریک اسید نیز معروف است ، گازی است بی رنگ ، سمی و قابل اشتعال که در غلظت های پایین دارای بوئی متعفن شبیه به بوی تخم مرغ گندیده و در غلظت های بالا دارای بوئی شیرین است .
• اتصالات به کار در پالت ها از جنس استینلس استیل می باشد و شرکت فاران صنعت بنا به سفارش مشتریان قادر به تامین اتصالات درجه یک با برند SLOK کره جنوبی و یا اتصالات درجه یک ایرانی می باشد.

 

 

 

مقاله ای در مورد رگولاتور گاز – مانومتر گاز

رگولاتور گاز یا مانومتر گاز : شرکت فاران صنعت توانایی تامین انواع رگولاتور های گازی ( مانومتر های گازی ) از معتبرترین برندهای آمریکائی ، اروپائی و آسیائی  از جمله هریس HARRIS ، گلور GLOOR ، ویگور VIGOUR ، درااستار DRASTAR و کسولد KASWELD را  دارا می باشد .

جهت آشنایی با رگولاتور گاز – مانومتر گاز روی لینک زیر کلیک نمایید:

رگولاتور گاز – مانومتر گاز

 

گاز هلیوم گازی بی بو، بی رنگ، بی مزه، غیرسمّی و خنثی است .
اکسیژن مایع و جامد رنگ آبی کمرنگ داشته و هر دو بسیار پارامغناطیس می باشند.
گاز اتان در شرایط فشار و دمای استاندارد بصورت گازی بی رنگ ، بی بو ، غیر سمی و بسیار قابل اشتعال است.
شیر سیلندر مخلوط گازی P10 به دلیل وجود گاز آتش زا می بایست چپ گرد می باشد لذا بر اساس استاندارد ولو DIN1 یا BS4  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
گاز نرمال بوتان یا گاز بوتان طبیعی با فرمول مولکولی  C4H10 چهارمین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید که در آن هر چهار کربن بصورت خطی و زنجیر وار به هم وصل می باشند.
شیر سیلندر مخلوط گازی fuel به دلیل وجود گاز آتش زا می بایست چپ گرد می باشد لذا  بر اساس استاندارد ولو DIN1 یا BS4  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
گاز کالیبراسیون تنفسی یا میکس تنفسی که در سیستم های غواصی و جوشکاری های عمق بالا و بیماران تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد از ترکیب درصدهای مختلف گاز هلیوم در گاز اکسیژن تشکیل شده است و با نام تجاری هلیوکس Helioux به فروش می رسد .
ت‌. فشار کاری سیلندر(  work  pressure) W.P
1- جنس رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) material of Regulator : جنس رگولاتور تحت شعاع نوع گازی است که قرار است از رگولاتور عبور داده شود .
پالت های سیلندری یا پک سیلندری : شرکت فاران صنعت توانایی ساخت پالت های سیلندری مشتریان گرامی را بر اساس ابعاد درخواستی ایشان و در سرویس گازهای مختلف دارا می باشد .
گاز نیتروژن از گروه غیرفلزات بوده و دارای بار الکترون منفی ۳.۰ می‌باشد. گاز نیتروژن پنج الکترون در پوسته خود داشته و در نتیجه در اکثر ترکیبات سه‌ظرفیتی است.
2-  در پالت های فیتینگی کلیه اتصالات و قطعات بصورت فورچ تولید می شود ( قطعات تولید شده به این روش از استحکام و مقاومت بالاتری در برابر فشارهای بالا و خوردگی برخوردار می باشد ).
گاز هیدروژن سبکترین عنصر شیمیایی در جدول تناوبی است که با حرف H و عدد اتمی 1 نشان داده شده است.
گاز اتان نیز مانند سایر هیدروکربن ها بسیار احتراق پذیر است .
اطلاعات حک شده بر روی گلویی سیلندر شامل :
رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) وسیله ای است جهت تقلیل فشار سیلندر و یا خطوط انتقال گاز .
گاز پروپان در حالت عادی به شکل گاز ولی قابل متراکم شدن به صورت مایع قابل حمل است.
گاز های کالیبراسیون بسته به اجزاء مخلوط گازی و مقدار Component ها دارای تاریخ انقضا Shelf Life از 6 ماه تا دو سال می باشند.
ادوارد فرانکلن "شیمیست انگلیسی" این عنصر را هلیوس نامگذاری کرد و چون انتظار می رفت فلز باشد به آن پسوند ium- داد. ( بعدها با وجود مشخص شدن این نکته که گاز هلیوم یک عنصری غیر فلزی است اما نام آن تغییر نکرد ).
گاز اتان اولین بار در سال 1834 توسط مایکل فارادی زمانی که یک محلول پتاسیم استات را الکترولیز می کرد ، کشف شد ، نام اتان مشتق شده از “اتر” به معنای هوای بالا می باشد.
گاز پروپان معمولاً از محصولات چاه‌های نفت است . از اختلاط ۱۰ تا ۵۰ درصد از این گاز با گاز بوتان ، گاز مایع حاصل می‌شود.

 

 

 

مقاله ای در مورد گاز آزمایشگاهی

شرکت فاران صنعت تولید کننده و  تامین کننده ی انواع گاز های آزمایشگاهی یا همان گاز های خلوص بالا می باشد .
بخشی از گاز های خالص ( گاز آزمایشگاهی ) را می توان در داخل کشور تولید و تهیه نمود

جهت آشنایی با گاز آزمایشگاهی روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز آزمایشگاهی

 

در سال 1844 هوراس ولز با توجه به اینکه قرارگرفتن در معرض گاز نیتروس اکساید منجر به کاهش توانائی های سمعی و بصری و مهارت های حرکتی فرد در کوتاه مدت می شود به اثر ضد درد بودن گاز نیتروس اکساید در عمل های جراحی و پزشکی پی برد.
تیم فنی شرکت فاران صنعت مخلوط های گازی سری G یا گاز کالیبراسیون G درخواستی مشتریان را با استفاده از روش گراویمتری ( وزنی ) و به کمک گازهای خلوص بالا، تهیه می نماید.
گاز هلیوم  کوچکترین عضو خانواده گازهای نجیب ( بی اثر) در جدول تناوبی است که با فرمول شیمیایی He و عدد اتمی ۲ نشان داده شده است.
رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) وسیله ای است جهت تقلیل فشار سیلندر و یا خطوط انتقال گاز .
• شیر راست گرد (Right Handed) : این شیرها مخصوص گازهای اینرت و خنثی می باشد.
گاز هوای خشک گازی بی بو و بی رنگ و غیر قابل اشتعال است ولی بدلیل داشتن درصد بالائی از اکسیژن در شرایط خاص می تواند منجر به اشتعال شود  وزن مولکلولی هوای خشک  26.0gr/mol  است.
جالب این است که در جهان فراوانی آرگون 36 که از محصولات سنتز هسته ای ستاره ای در ابرنواخترهاست بسیار بالاتر از آرگون 40 است.
پروپان معمولا در دمای 43- درجه  سانتی گراد از مایع به گاز تبدیل می شود ، به همین دلیل نگهداری و ذخیره سازی آن بسیار سهل تر از گاز طبیعی می باشد.
گاز هلیوم دارای وزن اتمی  4.002602 gr/mol است.
اتیلن اولین عضو از خانواده ی آلکین هاست که نام آیوپاک آن اتن می باشد  و دارای فرمول شیمیائی C2H4 می باشد که در آن دو اتم کربن با یک پیوند دوگانه به هم متصل می باشند لذا ساده ترین هیدروکربن غیر اشباع هم به شمار می آید.
گاز دی اکسید کربن دارای جرم مولکولی 44.0095 gr/mol می باشد.
گاز اکسیژن ، گازی بی بو، بی رنگ، غیرسمی و خنثی است .
گاز سولفید هیدروژن یا هیدروژن سولفوره با فرمول مولکولی H2S که به اسید سولفیدریک یا هیدروسولفوریک اسید نیز معروف است ، گازی است بی رنگ ، سمی و قابل اشتعال که در غلظت های پایین دارای بوئی متعفن شبیه به بوی تخم مرغ گندیده و در غلظت های بالا دارای بوئی شیرین است .
گاز نیتروژن هیدرید که با نام تجاری گاز آمونیاک (Ammonia) شناخته شده است در قرن هشتم توسط شیمیدان ایرانی " جابربن حیان " به شکل نمک آمونیاک کشف شد ، اما "جوزف پرستلی" شیمیدان انگلیسی نخستین کسی بود که گاز آمونیوم خالص را تهیه کرد و آن را هوای قلیائی نامید.
3-  در پالت های فیتینگی اتصالات در مقابل نوسانات فشاری و لرزش های ناشی از این مهم و همچنین ارتعاشات وارد شده به پالت ها در هنگام جابه جایی مقاوم تر بوده و کمتر دچار نشتی و مشکل می گردند. ( شایان ذکر است در پالت های فیتینگی درصورت بروز هرگونه نشتی و مشکلی براثر عوامل فوق الذکر با یک آچارکشی ساده می توان مساله را رفع نمود، درصورتی که اگر پالت از نوع جوشی باشد می بایست پالت وارد پروسه  جوشکاری آرگون شود که این مساله علاوه بر زمانبر بودن در صورتی که اپراتور جوشکار تجربه لازم را نداشته باشد و جوشکاری غیر اصولی انجام گردد موجب تشدید نشتی می گردد. )
گاز نیتروس اکساید ، گازی بی‌رنگ ، بی‌بو و غیرقابل اشتعال است.
مخلوط های گازی / گاز های کالیبراسیون از نظر امکان تهیه به دو دسته تقسیم می شوند.
در صورتی که گاز مورد استفاده گازی خورنده باشد می بایست رگولاتور استینلس استیل بکار گرفته شود. برای گاز های غیر خورنده فارغ از آتش زا و  بی اثر بودن گاز رگولاتور برنجی و یا برنجی با روکش کروم مناسب می باشد.
گاز کلر ، زرد مایل به سبز است ، این گاز دارای بوی بسیار بد و خفه کننده شبیه به مایع سفید کننده می باشد و بسیار سمی  است و بدلیل یک الکترون آزادی که در لایه آخر خود دارد فوق العاده واکنش پذیر است.
3- استاندارد CGA یا American Standard  : بر اساس این استاندارد شیرها همه از نوع male می باشد و از نظر اندازه معمولا کوچکتر از DIN می باشد  که البته این استاندارد در ایران به اندازه دو استاندارد قبلی شناخته شده نیست و کاربرد ندارد مگر در سیلندرهای مربوط به مخلوط های گازی وارداتی این شیر ها تعبیه شده باشد.

مقاله ای در مورد مخلوط های گازی

برخی از مخلوط های گازی بدلیل اجزاء تشکیل دهنده ی آنها، چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی و همچنین حساسیت بالای مصرف کنندگان، بدلیل عدم امکان تهیه در داخل ایران جزء مخلوط های گازی وارداتی به شمار می روند .

جهت آشنایی با مخلوط های گازی روی لینک زیر کلیک نمایید:

مخلوط های گازی

 

3- فشار خروجی رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) Outlet Pressure : فشار خروجی رگولاتور را مشتری و کارشناسی که قرار است از رگولاتور استفاده نماید بنا به فلویی ( شدت جریان ) که مورد نیازش می باشد، تعیین می کندکه در این صورت بسته به فشار خروجی از رگولاتور ممکن است رگولاتور یک مرحله ای  One Stage مناسب باشد و یا رگولاتور دو مرحله ای Double Stage
این هوای فشرده به کمک روش هائی رطوبت زادائی و عاری از بخار آب می شود  تا حداقل رطوبت ممکن را داشته باشد به همین دلیل به هوای خشک مشهور است.
این ماده در سال 1774 توسط دانشمند مشهور فرانسوی  " آنتونی لاوازیه " اکسیژن نامگذاری شد .
بر این اساس سیلندر مخلوط گازی P10 یا میکس P10 دارای بدنه ی طوسی روشن و گلوئی آبی ( نماد گاز آرگون ) و قرمز  ( نماد گاز متان ) می باشد.
• در پالت های ساخته شده توسط تیم فنی و مهندسی شرکت فاران صنعت در قسمت منیفولد پک ، تیوپ ها به کمک کانکشن و فیتور به هم متصل شده و از هیچ گونه جوشی استفاده نشده است که این نوع اتصالات دارای مزایای ذیل می باشد
گاز اکسیژن ، گازی بی بو، بی رنگ، غیرسمی و خنثی است .
شایان ذکر است، نحوه ی کار این چرخه های تبریدی برپایه ی تغییر فازهای پیاپی بین مایع و گاز استوار می باشد.
رنگ آمیزی سیلندرهای گاز های کالیبراسیون شرکت فاران صنعت بر اساس استاندارد BOC می باشد  که بر این اساس مخلوط گازی تنفسی دارای بدنه طوسی روشن و گلوئی سفید ( نماد گاز اکسیژن ) و  قهوه ای ( نماد گاز هلیوم ) می باشد.
رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) وسیله ای است جهت تقلیل فشار سیلندر و یا خطوط انتقال گاز .
الف) DIN1 : این شماره استاندارد مخصوص گازهای آتش زا مثل هیدروژن ،متان و سایر هیدروکربن ها می باشد این نوع ولو چپ گرد بوده و قطر آن 21.8 میلی متر می باشد
پروپان معمولا در دمای 43- درجه  سانتی گراد از مایع به گاز تبدیل می شود ، به همین دلیل نگهداری و ذخیره سازی آن بسیار سهل تر از گاز طبیعی می باشد.
Laser Mix: 5% Carbon Dioxide (CO2) * 40% Helium (HE) in Nitrogen (N2) Balance
جرم مولکولی گاز نرمال بوتان  58.12gr/mol  است.
رنگ آمیزی سیلندرهای گازهای کالیبراسیون شرکت فاران صنعت بر اساس استاندارد BOC می باشد
بیشترین حجم گاز آرگونی که در اتمسفر زمین موجود است را گاز آرگون 40 تشکیل می دهد که حاصل واپاشی پتاسیم 40 در جو بر اثر پرتوهای کیهانی تولید شده است.
کلاهک نقش بسیار مهمی در حفاظت از شیر سیلندر و در نتیجه جلوگیری از خطرات احتمالی ایفا می کند و از الزامات مهم در  جهت جابجائی و حمل نقل سیلندرها، داشتن کلاهک می باشد بطوری که تیم کنترل کیفیت شرکت فاران صنعت در صورتی که سیلندری فاقد کلاهک باشد اجازه ی تخلیه و بارگیری را صادر نمی کند.
اکسیژن کوچکترین عضو از گروه شانزدهم جدول تناوبی است که با نماد شیمیائی O و عدد اتمی 8 نشان داده شده است.
بخشی از گاز های خالص ( گاز آزمایشگاهی ) را می توان در داخل کشور تولید و تهیه نمود مانند گاز آزمایشگاهی نیتروژن گرید 5، گاز آزمایشگاهی آرگون گرید 5 ، گاز آزمایشگاهی اکسیژن گرید 4 اما بخش عمده ای از گاز های خالص می بایست از خارج از کشور خریداری گردد لذا می توان گفت بخش وسیعی از گاز آزمایشگاهی وارداتی می باشد.
2. مخلوط های  گازی وارداتی
اتیلن اولین عضو از خانواده ی آلکین هاست که نام آیوپاک آن اتن می باشد  و دارای فرمول شیمیائی C2H4 می باشد که در آن دو اتم کربن با یک پیوند دوگانه به هم متصل می باشند لذا ساده ترین هیدروکربن غیر اشباع هم به شمار می آید.

 

 

مقاله ای در مورد گاز پروپان

گاز پروپان سومین عضو از خانواده ی آلکان هاست که از سه کربن تشکیل شده است و دارای فرمول شیمیائی C3H8 است .
گاز پروپان در حالت عادی به شکل گاز ولی قابل متراکم شدن به صورت مایع قابل حمل است.

جهت آشنایی با گاز پروپان روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز پروپان

 

گاز هگزان با فرمول مولکولی  C6H14 ششمین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید  که از شش اتم کربن و 14 اتم هیدروژن تشکیل شده است.
3- بررسی چشمی  داخل سیلندر یا کپسول گاز از نظر خوردگی و زنگ زدگی : در صورتی که میزان زنگ زدگی بالا باشد سیلندر می بایست وارد مرحله ی زنگ زدائی شود که در این مرحله به کمک میله های فولادی مخصوص و توسط یک سیستم مکانیکی زنگ زدائی انجام می شود.
این هوای فشرده به کمک روش هائی رطوبت زادائی و عاری از بخار آب می شود  تا حداقل رطوبت ممکن را داشته باشد به همین دلیل به هوای خشک مشهور است.
سیلندرها بر اساس گازی که در بر می گیرند دارای شیر راست گرد و یا شیر چپ گرد می باشند .
هگزان مایعی بی رنگ با بوئی نامطبوع است که بسیار قابل اشتعال بوده و بخارآتش قابل انفجار است.
اکسیژن کوچکترین عضو از گروه شانزدهم جدول تناوبی است که با نماد شیمیائی O و عدد اتمی 8 نشان داده شده است.
مولکلول های گاز گوگرد دی اکسید قطبی می باشند و به همین دلیل به راحتی می توان گاز گوگردی دی اکسید را به مایع تبدیل کرد ( این گاز تحت فشار 1 اتمسفر در دمای 10- درجه سانتی گراد و فشار 3 اتمسفر در دمای 20 درجه سانتی گراد مایع می شود ).
گاز هیدروژن سبکترین عنصر شیمیایی در جدول تناوبی است که با حرف H و عدد اتمی 1 نشان داده شده است.
5-    خشک کردن سیلندر یا کپسول گاز و انجام رنگ آمیزی : پس از اتمام آزمون هیدرواستاتیک ، سیلندرها در کوره ه ای تا یک دمای مشخص و کنترل شده گرم می شوند تا کاملا خشک و عاری از رطوبت شوند سپس شیر سیلندرها بسته شده و اگر بدنه ی سیلندری نیاز به زنگ زدایی داشته باشد در این مرحله انجام می شود و سپس سیلندر وارد مرحله ی شارژ شده و در پایان پس از تست فشار و نشتی وارد پروسه ی رنگ آمیزی می شود.
از آنجائی که گاز آرگون جزء گازهای نجیب است هیچ ترکیبی از آن بصورت طبیعی وجود ندارد.
تیم فنی شرکت فاران صنعت مخلوط های گازی LEL هیدروژن در ایر درخواستی مشتریان را با استفاده از روش گراویمتری ( وزنی ) و به کمک گازهای خلوص بالا ( گاز هیدروژن وارداتی گرید 5 ، گاز اکسیژن وارداتی گرید 5 و گاز نیتروژن گرید 5.5 ) تهیه می نماید.
گاز هلیوم  کوچکترین عضو خانواده گازهای نجیب ( بی اثر) در جدول تناوبی است که با فرمول شیمیایی He و عدد اتمی ۲ نشان داده شده است.
پالت های سیلندری یا پک سیلندری : شرکت فاران صنعت توانایی ساخت پالت های سیلندری مشتریان گرامی را بر اساس ابعاد درخواستی ایشان و در سرویس گازهای مختلف دارا می باشد .
1. سیلندر های یکپارچه ( بدون درز ) : این سیلندرها از یک قطعه ورق یک تکه تهیه شده و هیج گونه جوش و برشی در بدنه آن ها مشاهده نمی شود.
استقامت الکتریکی گاز سولفور هگزا فلوراید تحت شرایط مشابه بیش از دو برابر استقامت عایقی هواست.
P10: 10% Methane (CH4) in Argon (AR) Balance
گاز اکسیژن در سال 1771 همزمان و در تحقیقاتی کاملا جداگانه توسط  " ویلهام شیله " دانشمند سوئدی و " جوزف پرستیلی " دانشمند انگلیسی کشف شد  ( شیله در ابتدا اکسیژن را هوای آتشین نامید چون مواد به خوبی در آن می سوختند ).
شرکت فاران صنعت توانائی تامین گاز کالیبراسیون لیزر ( میکس لیزر ) مورد نیاز مشتریان را در سیلندرهای یک لیتری تا 50 لیتری و با فشار 120 تا 150 بار دارد.
• اتصالات به کار در پالت ها از جنس استینلس استیل می باشد و شرکت فاران صنعت بنا به سفارش مشتریان قادر به تامین اتصالات درجه یک با برند SLOK کره جنوبی و یا اتصالات درجه یک ایرانی می باشد.
رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) وسیله ای است جهت تقلیل فشار سیلندر و یا خطوط انتقال گاز .

 

 

مقاله ای در مورد گاز هلیوم

گاز هلیوم یا گاز هلیم : واژه هلیوم (هلیم (Helium) ) از واژه یونانی هلیوس به معنای «خدای  خورشید» گرفته شده‌است که در خورشید گرفتگی سال 1868 بطور همزمان توسط  پیئر جانسن "شیمیدان فرانسوی"  و نورمن لوکئیر "شیمیدان انگلیسی" با مشاهده طیف ناشناخته ای با خط زرد در طیف سنجی نور خورشید کشف شد.

جهت آشنایی با گاز هلیوم روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز هلیوم

 

• اتصالات به کار در پالت ها از جنس استینلس استیل می باشد و شرکت فاران صنعت بنا به سفارش مشتریان قادر به تامین اتصالات درجه یک با برند SLOK کره جنوبی و یا اتصالات درجه یک ایرانی می باشد.
این سیلندرها در حجم های  2،5،10،20،40،50 لیتری موجود می باشند.
گاز سولفید هیدروژن دارای جرم مولکولی 34.082 gr/mol می باشد.
• این پالت ها در ابعاد 2 تائی ، 4 تائی ، 6 تائی ، 9 تائی ، 12 تائی ، 16 تائی ، 20 تائی ، 25 تائی ، 30 تائی و 36 تائی قابل تامین می باشد.
2- استاندارد BS یا British Standard : بر اساس این استاندارد شیرها معمولا توپیچ / مادگی / رزوه داخل یا Female می باشند .
یکی از مخلوط های گازی ، گاز کالیبراسیون H2 in N2 که در دستگاه های مربوط به تست آلایندگی خودرو بیشترین استفاده را دارد از 40% گاز هیدروژن و 60% گاز نیتروژن تشکیل شده است .
گاز سولفور هگزا فلوراید برای اولین بار در سال 1906 میلادی توسط دانشمند فرانسوی آنری مواسان  از کنار هم قرار گرفتن گوگرد و فلوئور کشف شد.  
مخلوط های گازی ‏‎50% LEL‎‏ متان در ایر بدلیل استفاده گسترده ای که در سیستم های انتقال گاز دارد معمولا در ‏سیلندر های یکبارمصرف و قابل حمل توسط اپراتور ها مورد استفاده قرار می گیرد که که چندسالی است تیم ‏فنی شرکت فاران صنعت بعنواشن پیشگام در حال تامین میکس فوق الذکر بالاترین کیفیت ممکن در سیلندرهای ‏قابل شارژ 2 لیتری است و بدین ترتیب نیاز کشور را در خصوص خرید خارجی مرتفع کرده است.‏
وزن اتمی این عنصر 1.00794 gr/mol است.
کلر وقتی سرد شود و تحت فشار قرار گیرد تبدیل به مایع می شود که حمل و نقل و ذخیره سازی آن را آسان تر می کند اما اگر آزاد شود دوباره به شکل گازی تبدیل می شود که به سرعت در اطراف زمین پخش می شود.
گاز نیتروس اکساید بدلیل حس سرخوشی که ناشی از استنشاق گاز نیتروس اکساید می باشد به گاز خنده معروف است.
هیدرو کلروفلوئوروکربن ها (HCFC) و کلروفلوئوروکربن ها (CFC) از عمده ترین گازهای سرد کننده می باشند که با وجود غیر سمی بودن ، عدم واکنش پذیری و غیر قابل اشتعال بودن به دلیل تولید گازهای گلخانه ای که منجر به تخریب لایه ی اوزون و در نهایت گرم شدن زمین می شود ، استفاده از این گازها در حال منسوخ شدن می باشد بطوریکه در کشورهای پیشرفته مصرف برخی از این گاز ها پیگرد قانونی دارد.
رنگ آمیزی سیلندر های مخلوط های گازی  یا گاز کالیبراسیون شرکت فاران صنعت بر اساس استاندارد BOC می باشد که بر این اساس بدنه سیلندر ها طوسی روشن و گلوئی بر اساس ترکیبات موجود رنگ آمیزی می شود.
هلیوم دارای پایین‌ترین نقطه ذوب ( نزدیک به صفر مطلق ) در میان عناصر است و تنها مایعی است که با کاهش دما به جامد تبدیل نمی شود و در فشار استاندارد تا دمای صفر مطلق به حالت مایع باقی می‌ماند ؛ ( تنها با افزایش فشار میی توان آن را به جامد تبدیل نمود. )
تیم فنی و مهندسی شرکت فاران صنعت ضمن توجه به استاندارد جهانی BS EN13769    از استانداردهای مدون شده در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی  ایران به شماره های    ISIRI 13114 ( سیلندر های گاز - مجموعه های سیلندر- طراحی ،  ساخت، آزمون و بازرسی ) ،ISIRI 7566  ( سیلندر های گاز - جابجایی ایمن - آیین کار) و ISIRI6792 (بازرسی و آزمون دوره ای سیلند رهای فولادی بدون درز)نیز در تهیه و آماده سازی پالت های سیلندری استفاده کرده و پک هائی کاملا استاندارد و با رعایت تمامی اصول  ایمنی به مشتریان خود ارائه می نماید
استقامت الکتریکی گاز هگزا فلوراید گوگرد تحت شرایط مشابه بیش از دوبرابر استقامت عایقی هوا است. خاصیت الکترونگاتیو بودن گاز SF6 و نقش آن در جمع آوری الکترونهای آزاد عامل اصلی این قابلیت است. نکته مهم این است که اضافه شدن مقدار کمی گاز SF6 ، استقامت عایقی هوا را به شدت افزایش میدهد ولی برعکس اضافه شدن هوا به گاز SF6  تاثیر چندانی بر روی استقامت عایقی آن ندارد.
مخلوط های گازی سری G یا گاز کالیبراسیون G که در دستگاه های تست سیستم های گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد از مخلوط هیدروکربن ها با هم  و هم چنین مخلوط هیدروکربن ها با گاز هیدروژن و گاز نیتروژن تشکیل شده است .
مخلوط گازی P10 یا میکس P10 که در دستگاه های X-Ray  مورد استفاده قرار می گیرد از ترکیب 10% گاز متان و 90% گاز آرگون تشکیل شده است .
در سال 1908 فیزیکدان هلندی هایک موفق شد  با رساندن دمای هلیوم به زیر یک کلوین هلیوم مایع تولید کند اما با توجه به اینکه هلیوم فاقد نقطه ی سه گانه ( دمائی که در آن هر سه فاز جامد ، مایع و گاز با هم در تعادل باشند ) است امکان ایجاد هلیوم جامد با کاهش دما میسر نمی باشد مگر با افزایش فشار که در سال 1926 ویلیام کیزوم با افزایش فشار بر یک سانتی متر مکعب هلیوم آن را به جامد تبدیل کرد.
• شرکت فاران صنعت در ساخت پالت ها بنا به سفارش مشتریان از سیلندرهای استاندارد ایرانی و یا سیلندرهای درجه یک چینی استفاده می نماید ( کلیه ی مدارک مربوط به آزمون ها و گواهی نامه های سیلندرها بر اساس شماره سیلندر قابل ارائه می باشد)

 

 

 

مقاله ای در مورد گاز ایزو بوتان

گاز ایزوبوتان یا گاز متیل پروپان با فرمول مولکولی  ISO-C4H10 چهارمین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید که در آن سه کربن بصورت خطی و یکی از کربن ها به صورت شاخه دار به کربن شماره 2  وصل می باشد.

جهت آشنایی با گاز ایزو بوتان روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز ایزو بوتان

 

یکی از مخلوط های گازی ، گاز کالیبراسیون H2 in N2 که در دستگاه های مربوط به تست آلایندگی خودرو بیشترین استفاده را دارد از 40% گاز هیدروژن و 60% گاز نیتروژن تشکیل شده است .
گاز اکسیژن در دما و فشار استاندارد به صورت گاز است
• اجزا تشکیل دهنده سیلندر
این ماده در سال 1774 توسط دانشمند مشهور فرانسوی  " آنتونی لاوازیه " اکسیژن نامگذاری شد .
در سال 1895  آبراهام لانگلت و تئودور کلیو شیمیدان سوئدی هلیوم را شناسائی و  از سنگ معدن کلویت که معدن اورانیوم است بدست آوردند.
3- بررسی چشمی  داخل سیلندر یا کپسول گاز از نظر خوردگی و زنگ زدگی : در صورتی که میزان زنگ زدگی بالا باشد سیلندر می بایست وارد مرحله ی زنگ زدائی شود که در این مرحله به کمک میله های فولادی مخصوص و توسط یک سیستم مکانیکی زنگ زدائی انجام می شود.
اضافه شدن مقدار کمی گاز SF6 استقامت عایقی هوا را به شدت افزایش می دهد ولی بر عکس اضافه شدن هوا به گاز هگزا فلوراید گوگرد تاثیر چندانی بر روی استقامت عایقی آن ندارد.
گاز سولفور هگزا فلوراید دارای وزن مولکولی   146.06 gr/mol است که تقریبا 5 برابر سنگین تر از هواست.
اتیلن اولین عضو از خانواده ی آلکین هاست که نام آیوپاک آن اتن می باشد  و دارای فرمول شیمیائی C2H4 می باشد که در آن دو اتم کربن با یک پیوند دوگانه به هم متصل می باشند لذا ساده ترین هیدروکربن غیر اشباع هم به شمار می آید.
به گونه ای که مشتریان گرامی در خصوص مخلوط های گازی LEL متان در ایر و LEL هیدروژن در ایر ( این مخلوط هادتکتورهای گازی بسیار پرکاربرد است ) بدلیل استفاده ی اپراتور از مخلوط های گازی فوق الذکر در سیلندرهای قابل حمل و کوچک ، تا دو سه سال پیش مجبور به خرید از کمپانی های خارجی ، پرداخت مبلغ بالا و تحمل زمان های طولانی جهت تحویل کالا بودند ولی تیم فنی شرکت فاران صنعت با ارائه مخلوط های گازی فوق الذکر و موارد مشابه در سیلندرهای قابل حمل و قابل شارژ با بالاترین کیفیت ممکن و قابل رقابت با برندهای خارجی موفق به جایگزینی مخلوط های گازی داخلی به جای مخلوط های گازی وارداتی گردیده است و استقبال مصرف کنندگان جهت تهیه مخلوط گازی مورد نیاز خود در قالب پکیج ارائه شده توسط تیم فنی شرکت فاران صنعت به جای خرید از کمپانی های خارجی خود گواه این مدعاست.
Laser Mix: 5% Carbon Dioxide (CO2) * 40% Helium (HE) in Nitrogen (N2) Balance
3- فشار خروجی رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) Outlet Pressure : فشار خروجی رگولاتور را مشتری و کارشناسی که قرار است از رگولاتور استفاده نماید بنا به فلویی ( شدت جریان ) که مورد نیازش می باشد، تعیین می کندکه در این صورت بسته به فشار خروجی از رگولاتور ممکن است رگولاتور یک مرحله ای  One Stage مناسب باشد و یا رگولاتور دو مرحله ای Double Stage
لذا در صورتی که انسان در معرض گاز کربن مونوکسید باشد بسرعت جایگزین اکسیژن در خون و در نهایت مرگ می شود.
رگولاتور گاز یا مانومتر گاز : شرکت فاران صنعت توانایی تامین انواع رگولاتور های گازی ( مانومتر های گازی ) از معتبرترین برندهای آمریکائی ، اروپائی و آسیائی  از جمله هریس HARRIS ، گلور GLOOR ، ویگور VIGOUR ، درااستار DRASTAR و کسولد KASWELD را  دارا می باشد .
• اتصالات به کار در پالت ها از جنس استینلس استیل می باشد و شرکت فاران صنعت بنا به سفارش مشتریان قادر به تامین اتصالات درجه یک با برند SLOK کره جنوبی و یا اتصالات درجه یک ایرانی می باشد.
رنگ آمیزی سیلندرهای گاز های کالیبراسیون شرکت فاران صنعت بر اساس استاندارد BOC می باشد
گاز هیدروژن سولفید به کمک پر اکسید هیدروژن اکسید می گردد ، به همین دلیل  در فاضلاب ها با افزودن مواد شیمیایی اکسید کننده ، مقدار این گاز کنترل می شود.

 

مقاله ای در مورد گاز هیدروژن سولفید

گاز سولفید هیدروژن یا هیدروژن سولفوره با فرمول مولکولی H2S که به اسید سولفیدریک یا هیدروسولفوریک اسید نیز معروف است ، گازی است بی رنگ ، سمی و قابل اشتعال که در غلظت های پایین دارای بوئی متعفن شبیه به بوی تخم مرغ گندیده و در غلظت های بالا دارای بوئی شیرین است .

جهت آشنایی با گاز هیدروژن سولفید روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز هیدروژن سولفید

 

تیم فنی شرکت فاران صنعت مخلوط گازی fuel gas یا میکس فیول درخواستی مشتریان را با استفاده از روش گراویمتری ( وزنی ) و به کمک گازهای خلوص بالا ( گاز هیدروژن وارداتی  گرید 6 و گاز هلیوم وارداتی گرید 6 ) تهیه می نماید .
شرکت فاران صنعت توانائی تامین مخلوط گازی P10 یا میکس P10  مورد نیاز مشتریان را در سیلندرهای یک لیتری تا 50 لیتری و با فشار 120 تا 150 بار دارد.
در خصوص شیرهای سر سیلندری سه استاندارد جهانی شناخته شده و مطرح  وجود دارد که دو مورد و فقط شماره های محدودی از آن ها بیشترین کاربرد را در ایران دارد و شرکت فاران صنعت در راستای حمایت از شما مصرف کنندگان گرامی و همچنین رعایت قوانین و اصوال ایمنی شیر های سر سیلندر اقدام به پیاده سازی این استانداردها و آگاهی هرچه بیشتر مشتریان خود نموده است.
رنگ آمیزی سیلندرهای گاز های کالیبراسیون شرکت فاران صنعت بر اساس استاندارد BOC می باشد  که بر این اساس مخلوط گازی تنفسی دارای بدنه طوسی روشن و گلوئی سفید ( نماد گاز اکسیژن ) و  قهوه ای ( نماد گاز هلیوم ) می باشد.
گاز هوای خشک یا گاز Z-Air : هوای خشک یا هوای فشرده که به هوای صفر هم مشهور است که با نماد شیمیائی Z-Air هم نمایش داده می شود همان هوایی است که ما در آن نفس می کشیم و زندگی می کنیم فقط با این تقاوت که فشاری بالاتر از فشار جو بر آن وارد شده و بصورت فشرده در آمده است .
تیم فنی و مهندسی شرکت فاران صنعت ضمن توجه به استاندارد جهانی BS EN13769    از استانداردهای مدون شده در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی  ایران به شماره های    ISIRI 13114 ( سیلندر های گاز - مجموعه های سیلندر- طراحی ،  ساخت، آزمون و بازرسی ) ،ISIRI 7566  ( سیلندر های گاز - جابجایی ایمن - آیین کار) و ISIRI6792 (بازرسی و آزمون دوره ای سیلند رهای فولادی بدون درز)نیز در تهیه و آماده سازی پالت های سیلندری استفاده کرده و پک هائی کاملا استاندارد و با رعایت تمامی اصول  ایمنی به مشتریان خود ارائه می نماید
کلر از واژه chloros به معنای زرد مایل به سبز گرفته شده است که در سال 1774 توسط شیمیدان آلمانی – فرانسوی "کارل وایلهم شیله" کشف شد .
گاز آمونیاک ، یک ترکیب شیمیائی است که از سه اتم هیدروژن و یک اتم نیتروژن تشکیل شده است . این ترکیب دارای وزن اتمی  17.031 gr/mol است.
این ماده در سال 1774 توسط دانشمند مشهور فرانسوی  " آنتونی لاوازیه " اکسیژن نامگذاری شد .
شرکت فاران صنعت توانائی تامین مخلوط گازی ‏LEL‏ متان در ایر مورد نیاز مشتریان را در سیلندرهای یک ‏لیتری تا 50 لیتری و با فشار 120 تا 150 بار دارد.‏
2. سیلندر های آلومینیوم : مهمترین ویژگی سیلندر های آلومینیوم سبک بودن آن هاست که موجب استفاده گسترده ی آن ها بعنوان  سیلندره ای پرتابل ( قابل حمل ) بخصوص در حجم های پایین شده است.
شیر سیلندر گاز کالیبراسیون لیزر ( میکس لیزر ) به دلیل وجود ترکیبات بی اثر راست گرد می باشد و برا اساس استاندارد ولو DIN6 یا BS3  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
2. مخلوط های  گازی وارداتی
گاز Z-Air در صنعت گاز به عنوان یک مخلوط های گازی هم شناخته می شود زیرا از 20.5% اکسیژن و 79.5% نیتروژن تشکیل شده است.
 Mix Gas: 5%LEL (2% H2) Hydrogen in Z-Air Balance
گاز سولفید هیدروژن دارای جرم مولکولی 34.082 gr/mol می باشد.
هیدروژن در زبان فرانسه به معنی سازنده آب ( آبزا ) می باشد و از واژه یونانی hudôr یعنی "آب" و gennen یعنی "تولید کننده" گرفته شده است.
گاز سولفور هگزا فلوراید دارای پایداری بالای شیمیائی تحت قوس الکتریکی می باشد که از این خاصیت در عایق بندی تجهیزات فشار قوی استفاده می شود.
از اختلاط 50 تا 90 درصد گاز بوتان با گاز پروپان ، گاز مایع ( LPG ) به دست می آید.

 

 

مقاله ای در مورد گاز نیتروژن

واژه نیتروژن از کلمه یونانی nitron به معنی جوش شیرین محلی گرفته شده است که در قرن هفدهم توسط شیمیدان انگلیسی بنام دانیل رادرفورد کشف شد.
بدلیل بی اثر و خنثی بودن گاز نیتروژن "آنتونی لاوازیه" شیمیدان فرانسوی این گاز را ازت ( بدون زندگی ) نامید.

جهت آشنایی با گاز نیتروژن روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز نیتروژن

 

اضافه شدن مقدار کمی گاز SF6 استقامت عایقی هوا را به شدت افزایش می دهد ولی بر عکس اضافه شدن هوا به گاز هگزا فلوراید گوگرد تاثیر چندانی بر روی استقامت عایقی آن ندارد.
گاز اتان با فرمول مولکولی  C2H6 دومین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید که با اسامی دی متیل ، بی متیل ، اتیل هیدرید ، متیل متان نیز شناخته می شود.
ادوارد فرانکلن "شیمیست انگلیسی" این عنصر را هلیوس نامگذاری کرد و چون انتظار می رفت فلز باشد به آن پسوند ium- داد. ( بعدها با وجود مشخص شدن این نکته که گاز هلیوم یک عنصری غیر فلزی است اما نام آن تغییر نکرد ).
گاز استیلن با توجه به ساختار شیمیائی که دارد دارای بالاترین نقطه ی اشتعال در میان هیدروکربن هاست.
گاز کربن مونوکسید گازی بی رنگ و بی بو ولی قابل اشتعال و سمی است به همین دلیل است که به قاتل نامرئی معروف است.
2. کلاهک سیلندر گاز یا کپسول گاز
با توجه به اینکه انتشار متان از انقلاب صنعتی ۱۰۰سال پیش دو برابر شده است دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که افزایش انتشار متان با بالا رفتن درجه حرارت زمین رابطه ی مستقیم دارد.
گازهای سرد کننده یا گازهای خنک کننده یا گازهای مبرد یا گازهای رفریجرنت ( Refrigerant ) دسته ای از گاز ها می باشند که بطور متداول در حالت سیال قرار دارند و معمولا در پمپ های حرارتی و چرخه های تبریدی استفاده می شوند .
شرکت فاران صنعت جهت تعامل بیشتر با مشتریان و آسایش و راحتی مصرف کنندگان حاضر به تعویض سیلندر های پر با سیلندر های خالی مشتریان و هم چنین شارژ در سیلندر های آن ها می باشد.
گاز هلیوم  کوچکترین عضو خانواده گازهای نجیب ( بی اثر) در جدول تناوبی است که با فرمول شیمیایی He و عدد اتمی ۲ نشان داده شده است.
گاز سولفور هگزا فلوراید برای اولین بار در سال 1906 میلادی توسط دانشمند فرانسوی آنری مواسان  از کنار هم قرار گرفتن گوگرد و فلوئور کشف شد.  
رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) وسیله ای است جهت تقلیل فشار سیلندر و یا خطوط انتقال گاز .
گاز استیلن یا اتین که کوچکترین عضو از خانواده ی آلکین هاست دارای فرمول مولکولی C2H2 است که در آن دو اتم کربن بوسیله ی یک پیوند سه گانه به هم متصل شده اند به همین خاطر استیلن جزء ترکیبات غیراشباع به شمار می آید.
برای درجه حرارتهای پائین باید توجه شود که دانسیته گاز به حدی نباشد که در شرایط سرد سبب مایع شدن گاز گردد.
گاز اکسیژن ، گازی بی بو، بی رنگ، غیرسمی و خنثی است .
گاز نیتروژن هیدرید که با نام تجاری گاز آمونیاک (Ammonia) شناخته شده است در قرن هشتم توسط شیمیدان ایرانی " جابربن حیان " به شکل نمک آمونیاک کشف شد ، اما "جوزف پرستلی" شیمیدان انگلیسی نخستین کسی بود که گاز آمونیوم خالص را تهیه کرد و آن را هوای قلیائی نامید.
استقامت الکتریکی گاز سولفور هگزا فلوراید تحت شرایط مشابه بیش از دو برابر استقامت عایقی هواست.
دمای ذوب و جوش هلیوم در میان دیگر عنصرها بسیار پایین است به همین دلیل در دمای اتاق و البته در بیشتر موارد به صورت گازی است مگر شرایط بسیار ویژه‌ای بر آن گذرانده شود
گاز نیتروژن عنصر اصلی اسیدهای آمینه و اسیدهای هسته ای است لذا ماده ای  حیاتی برای ادامه زندگی به شمار می آید.
ث‌. فشار تست سیلندر( Test  pressure ) T.P

مقاله ای در مورد گاز r404a

گاز R404a جزء گازهای Blend یا مخلوط می باشد که از ترکیب شدن سه گاز دیگر تهیه شده است .
گاز R404a از 4% گاز R134a ( 1،1،1و2 تترا فلورواتان ) ، 44% گاز R125 ( پنتا فلوئورو اتان ) و 52% گاز R143a ( 1،1،1 تری فلورواتان ) تشکیل شده است .

جهت آشنایی با گاز r404a روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز r404a

 

گاز R410a در سیلندرهای یکبارمصرف 11.3 کیلوگرم و به رنگ یاسی به مشتریان عرضه می شود.
سیلندرهای 13.6 کیلوگرم و 60 لیتری گاز R22 به رنگ سبز مغز پسته ای می باشد در حالی که تن تانک ها به رنگ طوسی به مشتریان عرضه می شود.
در گذشته از گاز R12 علاوه بر سیستم های تهویه و خنک سازی در پزشکی هم استفاده می شد که در حال حاضر استفاده از آن در پزشکی بر اساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا ممنوع است.
گاز R290 که همان گاز پروپان است با فرمول شیمیائی C3H8 جزو گازهای طبیعی است که به دلیل  ظرفیت سرمادهی بالا و در نتیچه مصرف کمتر در مقایسه با گازهای برودتی مشابه، مورد توجه صنایع برودتی جهان قرار گرفته است
معروفترین و معتبرترین برند گاز R134a هانیول Honeywell می باشد که یک برند آمریکائی است و شرکت فاران صنعت توانائی تامین گاز R134a با برند هانیول هم در قالب سیلندرهای یکبار مصرف 13.6 کیلوگرمی ،هم  سیلندرهای قابل شارژ 60 لیتری و هم چنین تن تانک های یک تنی را  دارا می باشد.
معروفترین و معتبرترین برند گاز R410a هانیول Honeywell می باشد که یک برند آمریکائی است و شرکت فاران صنعت توانائی تامین گاز R410a با برند هانیول در قالب سیلندر های یکبار مصرف 11.3 کیلوگرمی دارا می باشد.
گاز R410a از 50% گاز R125 ( پنتا فلوئورو اتان ) و 50% گاز R32 ( دی فلوئورو متان ) تشکیل شده است .
سیلندرهای یکبار مصرف گاز R600a به رنگ نارنجی می باشد.
گاز R134a با برند های اروپائی ، آمریکائی ، هندی و چینی در بازار موجود است.
گاز R600a که همان گاز ایزوبوتان است با فرمول شیمیائی ISO-C4H10 جزو گازهای طبیعی است که به دلیل  ظرفیت سرمادهی بالا و در نتیچه مصرف کمتر در مقایسه با گازهای برودتی مشابه، مورد توجه صنایع برودتی جهان قرار گرفته است
سیلندرهای گاز R11 معمولا یه رنگ نارنجی می باشد.
در حال حاضر اکثر کمپانی های تولید کننده کمپرسور با توجه به سرمایش بالاتر گاز R290 و نقش این گاز در صرفه جوئی مصرف برق ، کمپرسورهای مخصوص R290 تولید می کنند.

مقاله ای در مورد گاز r290

گاز R290 که همان گاز پروپان است با فرمول شیمیائی C3H8 جزو گازهای طبیعی است که به دلیل  ظرفیت سرمادهی بالا و در نتیچه مصرف کمتر در مقایسه با گازهای برودتی مشابه، مورد توجه صنایع برودتی جهان قرار گرفته است
گاز R290 یک جایگزین مناسب برای گاز R22 است.

جهت آشنایی با گاز r290 روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز r290

 

در سیستم هائی که می خواهند از گاز R12  به گاز R134a جابجائی داشته باشند حتما باید روغن دستگاه هم تغییر کند چون روغن گاز R12 معدنی است در حالی که روغن گاز R134 مصنوعی و پلی استر می باشد.
سیلندرهای 13.6 کیلوگرم و 60 لیتری گاز R22 به رنگ سبز مغز پسته ای می باشد در حالی که تن تانک ها به رنگ طوسی به مشتریان عرضه می شود.
این گاز در سیلندرهای یکبارمصرف 10.9 کیلوگرم و به رنگ نارنجی به مشتریان عرضه می شود.
یکی از مشکلات گاز R600a ، قابلیت اشتعال بالای آن است که این مشکل نیز با استفاده از تجهیزات مدرن در خط تولید و همچنین روش ها و تجهیزات مورد نیاز در نگهداری و استفاده از مخزن گاز در کارخانجات  قابل حل می باشد و هیچ گونه جای نگرانی در  مصرف آن وجود ندارد.
شایان ذکر است گاز R11 بعنوان حلال و مبرد ثانویه نیز استفاده می شود.
گاز R407c در سیلندرهای یکبارمصرف 11.3 کیلوگرم و به رنگ قهوه ای شکلاتی به مشتریان عرضه می شود.
شایان ذکر است که سال ها پیش استفاده از گاز R12 بویژه در کشورهای پیشرفته منسوخ و گاز R134a جایگزین آن گردید.
معروفترین و معتبرترین برند گاز R410a هانیول Honeywell می باشد که یک برند آمریکائی است و شرکت فاران صنعت توانائی تامین گاز R410a با برند هانیول در قالب سیلندر های یکبار مصرف 11.3 کیلوگرمی دارا می باشد.
گاز R410a از 50% گاز R125 ( پنتا فلوئورو اتان ) و 50% گاز R32 ( دی فلوئورو متان ) تشکیل شده است .
معروفترین و معتبرترین برند گاز R22 هانیول Honeywell می باشد که یک برند آمریکائی است و شرکت فاران صنعت توانائی تامین گاز R22 با برند هانیول هم در قالب سیلندر های یکبار مصرف 13.6 کیلوگرم ،هم سیلندر های قابل شارژ 60 لیتری و هم چنین تن تانک های یک تنی دارا می باشد.

مقاله ای در مورد گاز r22

گاز R22 یکی از پرکاربردترین گاز های فریون می باشد که البته طی سال های اخیر استفاده از این گاز بدلیل اثرات مخرب بر لایه اوزن و افزایش گرمای زمین روبه کاهش رفته و کشورهای توسعه یافته در حال وضع قانون منع استفاده از این گاز و جایگزینی گاز R600a و گاز R404a بجای گاز R22 می باشند.اما در کشورهای جهان سوم بدلیل قیمت پایین در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت آشنایی با گاز r22 روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز r22

 

گاز R410a در سیلندرهای یکبارمصرف 11.3 کیلوگرم و به رنگ یاسی به مشتریان عرضه می شود.
سیلندر های یکبار مصرف گاز R290 به رنگ قرمز می باشد.
معروفترین و معتبرترین برند گاز R134a هانیول Honeywell می باشد که یک برند آمریکائی است و شرکت فاران صنعت توانائی تامین گاز R134a با برند هانیول هم در قالب سیلندرهای یکبار مصرف 13.6 کیلوگرمی ،هم  سیلندرهای قابل شارژ 60 لیتری و هم چنین تن تانک های یک تنی را  دارا می باشد.
با توجه به مزیت های بالائی که گاز R600a دارد امروز در کشور ما هم کارخانجات تولید کننده ی سیستم های برودتی در حال جاگزینی گاز R600a و طراحی سیستم هائی بر این اساس می باشند .
شایان ذکر است گاز R11 بعنوان حلال و مبرد ثانویه نیز استفاده می شود.
لازم به ذکر است شرکت فاران صنعت توانائی شارژ گاز R600a را در سیلندرهای 50 لیتری ، 40 لیتری ، 20 لیتری و 10 لیتری را نیز  بسته به نیاز مشتریان دارا می باشد.
گاز R134a خود جایگزین گاز R12 می باشد که البته اخیرا بدلیل افزایش گرمای زمین و مشخص شدن تاثیرات سوء آن بر محیط زیست استفاده از این گاز رو به کاهش است و گاز های جدیدتر در حال جایگزین شدن می باشند.
شایان ذکر است شرکت فاران صنعت جزء معدود شرکت هائی است که توانائی تامین گاز R134a در تن تانک های یک تنی و امکان شارژ گاز آر134 را در سیلندرهای 60 لیتری دارا می باشد.
معروفترین و معتبرترین برند گاز R22 هانیول Honeywell می باشد که یک برند آمریکائی است و شرکت فاران صنعت توانائی تامین گاز R22 با برند هانیول هم در قالب سیلندر های یکبار مصرف 13.6 کیلوگرم ،هم سیلندر های قابل شارژ 60 لیتری و هم چنین تن تانک های یک تنی دارا می باشد.
گاز R600a که همان گاز ایزوبوتان است با فرمول شیمیائی ISO-C4H10 جزو گازهای طبیعی است که به دلیل  ظرفیت سرمادهی بالا و در نتیچه مصرف کمتر در مقایسه با گازهای برودتی مشابه، مورد توجه صنایع برودتی جهان قرار گرفته است
گاز R22 یکی از پرکاربردترین گاز های فریون می باشد که البته طی سال های اخیر استفاده از این گاز بدلیل اثرات مخرب بر لایه اوزن و افزایش گرمای زمین روبه کاهش رفته و کشورهای توسعه یافته در حال وضع قانون منع استفاده از این گاز و جایگزینی گاز R600a و گاز R404a بجای گاز R22 می باشند.اما در کشورهای جهان سوم بدلیل قیمت پایین در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.